“להודות ולהלל לשמך הגדול”
בנוסח תפילת “הנרות הללו” שאומרים אחר הדלקת הנרות מסיימים במילים-“להודות ולהלל לשמך הגדול על נסיך ועל נפלאותיך ועל ישועתיך” כלומר הסדר הוא: 1) נס. 2) פלא. 3) ישועה.
“נס”, “פלא” ו”ישועה”, למרות שכולם מבטאים מאורעות נדירים ולא רגילים , הם מונחים שונים, נבאר את ההבדל בניהם ,ומדוע הם מופיעים דווקא בסדר הזה:
“נס” משמעותו חריגה מדרך הטבע , שידוד ושבירת מערכות הטבע, תופעה על טבעית.
לדוגמא: נס קריעת ים סוף.
“פלא” מבטא מאורע נדיר ומיוחד מאוד אבל חוקי הטבע “לא נשברים” בו.
לדוגמא: מגילת אסתר –כל הסיפור במגילה נעשה באופן טבעי כביכול ,כאלו במקרה (מקרה אותיות רק מה’).
אבל בסוף סיפור המגילה מבינים שנעשה פה נס גדול, למרות שחוקי הטבע לא נשברו .לנס מסוג זה קוראים פלא.
“ישועה” זה הצלה שנעשתה בדרך טבעית לחלוטין (וגם המתבונן מהצד לא מתפעל יתר על המידה)
בחנוכה אנו מהללים את הקב”ה גם על הניסים וגם על הנפלאות וגם על התשועות שנעשו איתנו:
- 1. ישועות – לאחר שצבא יוון כבש את הארץ, התפרסו קבוצות חיילים במרחבי הארץ בנו מזבחות טמאים והקריבו חזיר לפסילי אנטיוכוס וצלמיו. כשהגיעו קבוצת חיילים יוונים למודעין למקום מתתיהו בניו וחסידיו, בכדי להקריב חזיר במזבח, תקע מתתיהו בשופר ושלף חרבו ושיסף את גרונו של היווני שהתקרב אל המזבח, החיילים שראו את גבורת מתתיהו הזקן נסו על נפשם בפחד וחרדה.
מעשה זה הינו ישועה ולא נס על-טבעי, שכן מול מתתיהו, בניו וחסידיו לא עמדו חיילים רבים.
2.ניסים-כאשר התרחשה המלחמה הגדולה כשצבא יוון גייס את כל צבאיו, עשרות אלפי חיילים מצויידים בפילים, אבני בליסטראות ועוצמה צבאית אדירה, עמה כבשו עמים כבירים והביסו צבאות ענקיים, אבל מול קומץ יהודים, בני מתתיהו וחסידיו – נכנעו והובסו היוונים, “גיבורים ביד חלשים, רבים ביד מעטים”, היה זה נס על טבעי מוחלט.
נס נוסף שנעשה בחנוכה-פך השמן הקטן שהיה בו די להדליק את המנורה במשך יום אחד בלבד, דלק שמונה ימים.
3.נפלאות – היוונים נכנסו לבית המקדש וטימאו את כל השמנים שבהיכל, וכשהחשמונאים נכנסו להיכל, חיפשו פך שמן טהור ואז התרחש הפלא: נמצא פך חבוי בקרקע המקדש שלא הבחינו בו היוונים ולא טימאוהו, ועמו הדליקו החשמונאים את המנורה. היה זה פלא שהיוונים לא מצאו את הפך, אבל לא התרחש פה נס על טבעי.
בתפילת ” הנרות הללו ” הסדר הוא נס ,פלא, ישועה , כיוון שאנו מהללים ומשבחים את הקב”ה על פי ההתפעלות של האדם המתבונן ,ניסים על טבעיים גורמים לנו להתפעלות הכי גדולה לאחר מכן נפלאות ובסוף ישועות, ועל שלושתם אנו מהללים ומודים לקב”ה.
בהסתכלות אנושית נראה שכשמתרחש נס, הקב”ה מפעיל ומגלה כוחות הרבה יותר חזקים ונעלים מאשר במצב שמצד הטבע עצמו מצליחים ונושעים. אבל בתורת החסידות מוסבר בדיוק להיפך: דווקא כשהקב”ה משתמש בדרכים טבעיות, שנדמה שכאילו ההצלה התרחשה בכוח הטבע – קיימת התגלות אלוקית יותר גבוהה ומיוחדת.כיוון שבשביל לעשות נס הקב”ה צריך כביכול “לשבור” את הטבע אבל בישועות הקב”ה לא “שובר” את הטבע ועושה את הנס בתוך הטבע עצמו.