דבר תורה-פרשת שופטים-"ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה"

"ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה"

פרשתנו נפתחת בציווי "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך". שופטים הם הדיינים הפוסקים פסקי הלכות לעם-ישראל, ושוטרים הם אלה שתפקידם לכפות בכוח את בעלי-הדין לבצע את פסק השופט.

פסוק זה מזכיר את אחד מייעודי הגאולה: "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה". כך אנו גם מתפללים שלוש פעמים ביום: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה".

אולם בעוד שבפרשתנו נאמר "שופטים ושוטרים", הרי בעניין הגאולה מדובר ב'שופטים' וב'יועצים' ('יועצים' במקום 'שוטרים'). סיבת ההבדל היא, שבזמן הגאולה לא יזדקקו עוד לשוטרים, מכיוון שהכול יצייתו מעצמם לשופטים ולא יזדקקו לכפיית השוטרים. אך צריך להבין מה יהיה תפקידם של ה'יועצים'?

לגביי שופטיך נאמר – כבראשונה וביועצך נאמר – כבתחילה, החילוק בן כבראשונה לכבתחילה הוא: ראשון הוא מרומם מאלה שבאים אחריו ,מה שאין כן כבתחילה שפירושו -התחלת העניין, המורה על קירוב להבא אחריו.

וזהו ההבדל בין שופט ליועץ, השופט עומד מעל הנשפט וגוזר עליו פסק הלכה, בלי שום התחשבות ברצונו ובמידת הבנתו. הנשפט חייב לקיים את פסק-דינו של השופט בין אם הדברים מתקבלים על דעתו ובין אם לאו. לעומתו, היועץ מדבר עם האדם בגובה העניים, כשווה אל שווה, ונותן לו עצה (בענייני תורה ומצוות, ובנוסף עצות בעניינים גשמיים) כך שהשומע עצמו מבין ומפנים שהעצה טובה עבורו, כלומר כל אדם שיהיה לו התלבטות בענייני הנהגת העולם יוכל לפנות ליועץ, והיועץ ייתן לו עצה טובה, כך שתתקבל גם בדעתו.

ויש בזה מה שאין בזה: יתרונו של היועץ, שהשומע מקבל טוב יותר את העצה והיא חודרת עמוק יותר לפנימיותו. אולם לשופט יש יתרון, שדבריו מתקבלים מתוך סמכות עליונה, כמי שהקב"ה נתן לו כוח לפסוק את דבר התורה, והאדם מתבטל ומקיים את הוראתו מתוך קבלת-עול.

ועל כך נאמר: "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה". כשתבוא הגאולה תחזור השלמות של השופטים –הם ישמשו כרבנים ותפקידם יהיה לפסוק וללמד את דיני התורה , ויורו את הוראות התורה והמצוות לעם.

והיועצים –הם הנביאים שיהיו בימות המשיח. ובראש ובראשונה משיח צדקנו עצמו, שיהיה הן רב(שופט)  והן יועץ (נביא).

ההכנה לזה נעשית גם לפני הגאולה, הרמב"ם בפרק ג אגרת תימן כותב שהנבואה תחזור  בשנת ד' תתקע"ו,כלומר כבר בתקופתנו יש נביאים. הרבי מלובביץ ביקש לפרסם שכבר בדורנו עוד לפני ביאת המשיחיש לנו יועצים(נביאי הדור)ואפשר להתייעץ איתם  הרבי כותב שה'שופטייך' וה'יועצייך'  של הדור הם רבותינו נשיאינו, שמלמדים תורה (גילוי פנימיות התורה) ונותנים עצות בענייני תורה ויראת שמים, עד עניינים גשמיים .

כלומר הרבי מעיד על עצמו שהוא נביא ואפשר להתייעץ איתו!

ועד הנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה משיח בא".

מעבר לסרגל הכלים