דבר תורה קצר-נח-הרמז במידות התיבה
הרמז במידות התיבה
מאת הרב שמעון מויאל
בפרשתנו אנו למדים שהקב״ה ציווה את נח לבנות את התיבה ״שלש מאות אמה ארך… חמישים אמה רחבה ושלשים אמה קומתה״. וכלל ידוע הוא, שאין דבר בעולם שהוא במקרה. אם כן, על אחת כמה וכמה כאן בפרשתנו, שהקב״ה מצוה את נח לעשות את התיבה בשיעור כזה, הלא ברור שטמונה במידות אלו כונה עמוקה.
המגיד הקדוש מקאזניץ מביא באור נפלא מפי רבו הקדוש המגיד רבי דב בער ממעזריטש וכך הוא אומר : ברית הלשון (הפה) מכוונת כנגד אות ברית הקודש(המילה) . (״פה״ ו״מילה״ שניהם עולים לגימטריה שווה של 85).ומי שהוא זהיר בברית הלשון , ולא פוגם בקדושת הדיבור – יש לו שמירה משמים שלא לפגום באות ברית הקדש. ומזה אנו יכולים להבין שמה שזכה נח להיות במדרגת: ״איש צדיק תמים ״(ופרשו חז״ל : ״תמים שהיה גדור בעריות ״),הוא בגלל ששמר על קדושת הדיבור , שלא לפגום בברית הלשון , ועל כן זכה גם כן לקדושת הברית, שלא פגם באות ברית קדש, כפי שקרה לבני דורו: ״כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ(שהיו פרוצים בעריות). ולכן בזכות הלשון זכה להינצל מהמבול על ידי התיבה. ( וזהו שהזהיר שלמה המלך ( משלי יח׳, כא׳)- ״מוות וחיים ביד לשון״ ראשי תיבות ״מבול״). ורצה ה׳ יתברך לרמז לנח ע״ה על ענין שמירת הלשון בבניית התיבה, ומטעם זה צוה הקב״ה אותו לבנות התיבה בשיעור מכוון- ״שלש מאות אמה ארך התיבה ״, שלש מאות הן בגמטריה האות: ש . ״חמישים אמה רחבה״, חמישים בגמטריה האות: נ. ״ושלשים אמה קומתה״, שלשים בגמטריה האות: ל . וביחד אנו מקבלים האותיות ״לשן״(לשון חסר ו׳), שרומז על קדושת נח , בברית הלשון.
ואם כך , נשאלת השאלה , כיון שרצה הקב״ה ית״ש לרמוז לנו במידות התיבה על אותיות ״לשון״, ללמדנו שבזכות השמירה על ברית הלשון זכה נח להינצל מהמבול, מדוע רמז הקב״ה על אותיות ״לשן״ חסר ו׳? מובא בזהר הקדוש: נכון הדבר שנח היה צדיק תמים, אך היה בו פגם גדול , בכך שלא התפלל על בני דורו, כפי שעשה משה רבנו,( ולכן נקרא המבול על שמו של נח , כמו שכתוב (ישעיה נד׳, ט׳) : ״כי מי נח זאת לי״). ועוד מוסיף ה״חתם סופר״ שנח דאג רק לעצמו, ולא קיים את מצות ״הוכח תוכיח את עמיתך ״- להוכיח את בני דורו שיחזרו מדרכם הרעה. לכן רמז לו הקב״ה ית״ש בשיעור מידות התיבה על אותיות ״לשן״ חסר ו׳-לרמוז לו שנכון הדבר שמצד זכה להינצל בזכות שמירת וקדושת ברית הלשון, אך מצד השני , הלשון החסרה – ״לשן״ חסר ו׳ – באה לרמוז שהיה בו קצת פגם בברית הלשון, שלא השתמש בלשונו להוכיח את בני דורו ולהתפלל עליהם.
( מבוסס על מאמר של הגה״צ פרידמן שליטא)
| פרשת נח-תקציר הפרשה | לקריאה |
| פרשת נח-"צהר תעשה לתיבה" | לקריאה |
| פרשת נח-הרמז במידות התיבה | לקריאה |
| ז בחשוון-שאלת גשמים | לקריאה |