לא מוותרים על אף יהודי
הרב אברהם חזן
בפרשתינו מסופר על מחלוקת קורח ועדתו נגד משה רבנו, ולשם כך אף גייס 250 איש מראשי הסנהדרין. במקום לריב איתם, משה רבינו מנסה בכל כוחו לדבר על ליבם ולעוררם לתשובה. אולם קורח ועדתו מתעקשים להמשיך במחלוקת.
לאחר שכבר נגזר דינם, והקב"ה מצווה את משה רבנו להורות לכל הקהל: "העלו מסביב למשכן קורח דתן ואבירם", מתארת התורה את מעשיו של משה: "ויקם משה וילך אל דתן ואבירם, וילכו אחריו זקני ישראל". לכאורה, לשם-מה הלך אליהם? הלוא כבר ניסה לדבר על ליבם, עכשיו כבר מאוחר מדי; הקב"ה כבר חרץ את דינם. ומצד שני, אם בכל-זאת ביקש להחזירם בתשובה, מדוע איננו מוצאים שדיבר אליהם? התורה אומרת שהלך אליהם ותו לא! מסביר רש"י, את מעשהו זה של משה רבנו,"כסבור שיישאו לו פנים". כלומר משה הלך אליהם מתוך מחשבה שאולי יכבדו אותו ויעזבו את המחלוקת. משה רבנו, באהבת-ישראל העצומה שלו, ניסה ברגע האחרון להציל את עדת קורח, באמצעי היחיד שנשאר לפניו: "ויקם משה", הוא קם, התנשא, והלך אליהם מתוך הדרת מלכות. הוא קיווה שכאשר יראו אותו במלוא תפארת נשיאותו, אולי יחזרו בתשובה. דבר זה מסביר גם את המשך הפסוק: "וילכו אחריו זקני ישראל". משה רבנו לא נצטווה לקחת עמו את הזקנים, מדוע אפוא הלכו אחריו? אלא מילים אלה מבטאות את עוצמת הפעולה שעשה משה רבנו. פעולת "ויקם משה", העמידה הנשיאותית שלו, הייתה בעלת השפעה כה רבה, עד שזקני ישראל חשו צורך עמוק ללכת אחריו וללוותו. בדרך זו קיווה משה רבנו להשפיע גם על עדת קורח, אולי יתעוררו בתשובה.
כי משה רבינו הוא 'הרועה הנאמן' של עם ישראל, ולכן אינו מוותר על אף יהודי. ואם כך השתדל משה רבנו כדי להציל את אלה שמרדו במודע בקב"ה, קל-וחומר בזמננו, שהחוטאים שבימינו עושים זאת רק מחמת אי ידיעה, כתינוקות שנשבו בין העמים. ברור אפוא שמוטלת חובה על כל יהודי לעשות כל שביכולתו, בכל הדרכים והתחבולות, כדי להצילם ולהשיבם אל אבינו שבשמים.
בשבוע הקרוב, נציין את יום ההילולא של הרבי מליובאוויטש. יום ההילולא הוא הזדמנות מתאימה ללמוד מדרכיו. זכינו לראות אצל הרבי בצורה מוחשית מהו 'רועה נאמן', הדואג לכל אחד, בכל מקום ובכל זמן. הרבי לא הסכים לוותר על אף יהודי. חז"ל אומרים על משה רבינו, "מה להלן עומד ומשמש, אף כאן עומד ומשמש". כשם שבהיותו כאן בעולם הזה הי' "עומד ומשמש" להשפיע למטה, "אף כאן (לאחר ההסתלקות) עומד ומשמש" להשפיע לצאן מרעיתו. כך הדבר בנוגע לרועי ישראל בכל הדורות. וכך בנוגע לרבי, שגם לאחר הסתלקותו, לא עזב את צאן מרעיתו אלא ממשיך לדאוג לעם ישראל, על ידי ברכותיו, שליחיו ופעולותיו המקיפים כיום את המוני בית ישראל בכל מקום שהם בעולם, ולא מוכנים לוותר על אף יהודי.
באחד מביקוריו של ראש הממשלה מנחם בגין אצל הרבי, שוחחו על דברים העומדים ברומו של עולם. לקראת סוף הפגישה, הרבי שאל את בגין אם הוא יוכל לעשות עבורו טובה אישית. בגין הסכים. הרבי סיפר לו על מכתב שקיבל מצרפת. נערה יהודיה מתכננת להינשא לגוי, והפצרותיהם ובקשותיהם של ההורים נפלו על אוזניים אטומות. וההורים בצערם פנו אל הרבי כדי לבקש את עצתו. "אין לי כל ספק שאם אדם כמוך ידבר עמה, במיוחד שאתה דובר צרפתית, היא תכבד את דבריך והדבר ישפיע עליה בכיוון הנכון", אמר הרבי. בגין ניאות לבצע את המשימה. הרבי העניק לו את פרטי הנערה וביקש ממנו לשלוח לו את חשבון ההוצאות בשל העצירה הלא מתוכננת בצרפת. ואכן, דבריו של בגין נכנסו ללב הנערה. היא החליטה לעלות לארץ ישראל ולנתק את הקשר עם הבחור הלא-יהודי. מאוחר יותר נישאה ליהודי ונותרה להתגורר בירושלים. הסיפור הזה מלמד אותנו כי 'רועה נאמן' הוא מי שלא מוותר על אף יהודי. מעלה זו נותן הרבי לכל ההולכים בדרכיו, שעל-ידי פעילות זו מביאים את הגאולה העתידה לכלל ישראל, כדברי הנביא: "ואתם תלוקטו לאחד אחד בית ישראל", במהרה בימינו אמן!