כח מעשיו הגיד לעמו
מאת הרב יעקב רט
השבת אנו זוכים להתחיל את התורה מחדש, ולפתוח בפרשת בראשית. ידועים דבריו של רש”י בתחילת הפרשה: אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא מ”הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם” (שמ’ יב:ב), שהיא מצוה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום “כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם” (תה’ קיא:ו), שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקב”ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו. רש”י פתח בהנחת היסוד שתורה עניינה להורות את האדם ולהדריכו בדרך הראויה, ואם כך היתה התורה צריכה להתחיל בפרשת בא, במצווה הראשונה בה נצטוו ישראל. אך בתשובתו מסביר רש”י, כי לימוד גדול יש לנו גם מפסוקים אלו של פרשת בראשית, לימוד לדורות על זכותנו על ארץ ישראל, אשר ניתנה לנו כמתנת אלוקים, וכל הארץ כולה של הקדוש ברוך הוא היא.
אנו נמצאים בימים בהם העולם בחוצפתו מנסה להתעלם, להכחיש ולערער את הקשר והבעלות שלנו על ארץ ישראל, ודברים אלו צריכים לחזק אותנו בקשר שלנו ובביטחון שלנו בבעלותנו על הארץ. הרבי מלובביץ היה אומר שאנו צריכים לומר את דברי חז”ל אלו בפה מלא קבל עם ועולם, ללא מורא וחת, ובכך לסתום את פיהם וטענתם של אומות העולם.
הרב יעקב משה חרל”פ כותב כי “אימרה זו (של אומות העולם) תדירית היא. בכל פעם שבני ישראל מתקרבים לארץ קדשם, באים האומות וטוענים ליסטים אתם, לנו הארץ ולא לכם, ורק כשישראל אוחזים בהכרת ‘כח מעשיו הגיד לעמו’, רק אז מסתתמות טענותיהם של האומות. וגם זאת היא מפלאי הפלאות, שלא נאמר כח מעשיו הגיד לעמים (כפי שהיה מתבקש בתור טענה כנגד אומות העולם), כי אם כח מעשיו הגיד לעמו, שאם אך ישראל יודעים ומכירים את כח מעשיו, כבר מסתתמות טענותיהם של העמים, שאף על פי שהם בעצמם אינם יודעים ואינם מכירים את כח מעשיו, בכל זאת כיוון שיודעים העמים שישראל מכירים את כח מעשיו אשר הגיד השם יתברך רק לעמו – מרגישים הם בזה את שפלותם ומכירים בתפקידם שעליהם להיכנע בפני ישראל, וכמו שיהיה לעתיד, שיאמרו כל הגוים: ‘בית יעקב לכו ונלכה באור ה”. בדברים אלו מדגיש הרב את החובה המוטלת עלינו להעמיק בקרבנו את התודעה אודות בעלותנו הנצחית, האלוקית, הבלתי ניתנת לערעור – על ארץ ישראל, ומתוך שאנו נהיה מלאי אמון וביטחון בדבר הזה – כך גם תסתתם טענת הגוים, אך כאשר הם מזהים שאצלנו יש חולשה פנימית באמונתנו, הרי שזה נותן להם את הפתח להמשיך ולהאבק.
יהי רצון, שמתוך דברים אלו, נדע גם אנו בעת הזאת להתחזק בקשר הפנימי שלנו לארץ ישראל, ובזכות זאת גם לסתום טענותיהם של אומות העולם, ולהתבשר בבשורות טובות, ישועת ונחמות.