טענת המלאכים
המדרש מספר, שכשעלה משה רבנו למרום לקבל את התורה, טענו כנגדו המלאכים, שהתורה צריכה להינתן להם ולא לבני-האדם. הקב"ה הורה למשה החזר להם תשובה!, ומשה אמר להם:
מה כתוב בתורה? "אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" – "למצרים ירדתם? לפרעה השתעבדתם?". משה הוסיף וציטט דיברות נוספים ושאלם: "אב ואם יש לכם" ,"משא-ומתן יש ביניכם יצר הרע יש ביניכם". וכך סתם את טענותיהם.
טענת המלאכים הייתה טענה חזקה, שהתבססה על ההלכה של 'בר-מצרא'. אדם הרוצה למכור את שדהו, נדרש לתת עדיפות לשכנו -לבעל השדה הסמוך, ואף אם כבר מכרו לאחר, רשאי השכן ליטלו מהקונה. טענו המלאכים, שהם שכנים' של התורה,בהיותם בעליונים, ולכן היא צריכה להינתן להם ולא לבני- האדם.
תשובתו של משה רבנו התבססה אף היא על הלכה בדיני 'בר-מצרא'. עדיפותו של השכן היא רק כאשר קונה הקרקע מעוניין להשתמש בה לגידול יבולים, אולם אם רצון הקונה לבנות בשדה בית –אין השכן רשאי ליטלו ממנו.
זו הייתה תשובתו של משה רבנו: התורה נועדה כדי 'לבנות בית' – "לעשות לו יתברך דירה בתחתונים". לכן אין למלאכים שום עדיפות על בני-האדם, ואין בכוחם ליטול מהם את התורה.
אולם עדיין יכולים המלאכים לטעון, שגם הם רוצים את התורה כדי לעשות 'דירה' לקב"ה – דירה בעליונים, ואם-כן, זכותם לקבל את התורה. על כך השיב משה רבנו, שאת הדירה לקב"ה אי-אפשר לעשות בעולמות העליונים, אלא דווקא בעולם הזה התחתון.
דבר זה רמז משה רבנו באמרו: "למצרים ירדתם… משא-ומתן יש ביניכם… יצר הרע יש ביניכם". את הדירה לקב"ה אפשר לעשות רק בעולם הזה, במקום שיש בו התמודדות מול 'מצרים' ומול היצר הרע; במקום שיש בו חיים של משא-ומתן. כאשר מביאים את הקדושה האלוקית דווקא לתוך העולם הזה התחתון – בכך עושים דירה לקב"ה.
דבר זה רמז משה רבנו באמרו "אב ואם יש לכם?". אב ואם מסמלים את כוח ההולדה, שהוא בבחינת בריאה חדשה. כוח זה, של הקב"ה עצמו, שבכוחו לברוא יש מאין, טמון בתוך היש הגשמי, וכאשר יהודים עוסקים בתורה ובמצוות, הם 'מולידים' ויוצרים מהעולם הזה דירה לעצמותו ומהותו יתברך.
