דבר תורה קצר-יתרו

מה גרם ליתרו לבוא למדבר?

רש"י -מה שמועה שמע ובא כלומר יתרו היה יכול, להישאר במדין ולהתגייר שם, מה הביא אותו, לכך שהוא יבוא, כלומר שהוא יעשה מעשה ויצא מהגבלותיו, עד לידי כך שהוא יבוא למדבר שמם?

ועל כך מסביר רש"י: יתרו שמע את "קריעת יםֿ סוף ומלחמת עמלק" : בשני עניינים אלה שמע יתרו שדרושה עבודה של עשיית מעשה ויציאה מהגבלות הטבע -קריעת יםֿ סוף, שנתהווה עלֿ ידי "ויסעו" כלומר התחלת נס קריעת ים סוף נעשה ע"י כך שנחשון קפץ למים והתחיל ללכת כלומר עשיית מעשה. כמו כן עניינה של קריעת יםֿ סוף –יציאה מהגבלות העולם, ע"פ תורת החסידות הפיכת הים ליבשה, עניינה  ביטול ההגבלות והמחיצות שבין ההסתר וההעלם  לבין הגילוי ,ים מסמל את ההסתר, כיוון שמה שבתוכו מכוסה, ויבשה מסמלת את הגילוי ,היבשה גלויה לעין,כלומר בקריעת ים סוף ההסתר- הקב"ה נראה גלוי והאמת האלוקית נראתה בעולם.

גם במלחמת עמלק יש עבודה של עשיית מעשה ויציאה מההגבלות-

מלחמת עמלק – שנגרמה עלֿ ידי פגם ב"חכמה", כאשר שאלו "היש ה' בקרבנו אם אין " והנצחון נתהווה עלֿ ידי "נושאים עיניהם למעלה" -התפילה לקב"ה היא המעשה ,בנוסף קליפת עמלק מבטאת קרירות ואדישות, "אשר קרך בדרך". ה"קרירות" מתנגדת בעיקר לעבודה ש"למעלה מטעם ודעת" עבודה שמעבר לשיקולים שכליים. בדקותם של העניינים מסכים עמלק עם ההכרח בעבודת הקב"ה, אך הוא איננו מאפשר יציאה מהגבלות, עבודה שלמעלה מטעם ודעת. וזהו תוכנה הפנימי של מלחמת עמלק: שבירת ה"קליפה" של קרירות, אדישות והתנגדות לעבודה שלמעלה מן השכל,כלומר כדי לנצח את עמלק דרושה עבודה של יציאה מההגבלות הטבע.

השמועה אודות שני עניינים אלו – קריעת יםֿ סוף ומלחמת עמלק – השפיעה על יתרו,יתרו הבין שבכדי להתחבר לעם היהודי הוא צריך לעשות שני דברים לעשות מעשה  ולצאת מהגבלותיו הטבעיות,ולכן הוא התרחק מן הכבוד כ"כהן מדין", ובא למדבר שמם כדי להתגייר.

דבר תורה קצר יתרו-רואים את הקולות לקריאה
דבר תורה קצר יתרו- מה גרם ליתרו לבא למדבר לקריאה
דבר תורה קצר יתרו-"לו הייתי רוטשליד" לקריאה
image_printהדפסה
מעבר לסרגל הכלים