דבר תורה קצר-חנוכה -כה כסלו
שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד – וחנוכה
מאת הרב שמעון מויאל
התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי זיע״א מגלה לנו בתיקוני הזוהר, שלחג החנוכה יש קשר שייכות עם פסוק היחוד: ״שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהינו י-ה-ו-ה אחד״.
הנה, בפסוק ״ שמע ישראל…״ יש כה׳ = 25 אותיות, ולכן נס חנוכה היה ב- כה׳ בכסלו. וכן, ״חנוכה ״ – אותיות ״ חנו- כה״, והכונה שישראל חנו מצרת היונים על- ידי כה׳ האותיות של הפסוק ״שמע ישראל ה׳ אלהינו ה׳ אחד״.
ואם כך צריכים אנו להבין, מהו הקשר בין הפסוק לבין נס החנוכה. בפשטות נראה לבאר קשר זה , על- פי הידוע שבעת אמירת ״ שמע ישראל״ צריכים לכוון למסור את הנפש על קדושת השם יתברך. והיות והחשמונאים מסרו את נפשם על קדושת ה׳ יתברך, בזמן שנלחמו מעטים נגד רבים, נמצא שנס חנוכה מכון כנגד פסוק היחוד ״ שמע ישראל״, שבו גם אנו מכונים למסור את נפשנו על קדושת ה׳ יתברך.
אולם , יש לבאר זאת גם יותר לעומק, ונקדים להביא את דברי הצל״ח זיע״א על – פי הכתוב הגמרא :״אמר רבי אחא לא כעולם הזה העולם הבא. בעולם הזה מברך האדם על בשורות טובות, ואומר : ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר: ברוך דיין אמת.
אבל לעולם הבא- כלו הטוב והמטיב״ בעולם הבא מברך האדם על הבשורות טובות ועל הרעות אותה ברכה – הטוב והמטיב(, לפי שמעליון לא תצאנה הרעות, ואין דבר רע מהקב״ה , והכל הוא לטובה, ואפילו הפורענויות הבאות על האדם אינן רע ,אלא טובה , וזאת כדי לזכך אותו להכניע את יצר הרע , כדי שהאדם יזכה לחיי העולם הבא. נמצאנו למדים מכך, שלאמיתו של דבר , הבורא יתברך הוא שרש הרחמים והחסדים, כמו שאמר דוד המלך : ״טוב ה׳ לכל ורחמיו על כל מעשיו ״. אלא, שבעולם הזה, החומרי והגשמי, טחו עינינו הגשמיות מראות את האמת הזו, ש״כל דעביד רחמנא- לטב עביד״כלומר כל מה שהקב״ה עושה – לטוב עושה.
ורק לעולם הבא נזכה לראות את התמונה המלאה , ונראה שהכל כאן היה לטובה – ונברך גם על הרעות שעברנו בעולם הזה ״ברוך הטוב והמטיב״. והנה בפסוק היחוד ״ שמע ישראל ה׳ אלהינו ה׳ אחד״, מביעים אנו באמונה שלמה, שהן מידת הרחמים , שנמשכת משם ״י-ה-ו-ה ״, והן מידת הדין , הנמשכת משם ״אלקים״ -שתהין יחד הן מידות של רחמים גמורים . וזהו פרוש הפסוק : ״שמע ישראל״- האמינו ישראל באמונה שלמה , כי ״י-ה-ו-ה ,שם מידת הרחמים אלקינו ״=שם מידת הדין, הם לאמיתו – ״י-ה-ו-ה אחד״.
שתיהן , שתי מידותיו של הקב״ה הן מידה אחת של רחמים גמורים. אלא שכעת בעולם החומרי הזה , טחו עינינו מראות בפועל גילוי זה של רחמים ולכן מכסים אנו את עינינו ב״ קריאת שמע״ , כדי להורות בזה, שלא ללכת שולל אחרי ראית העינים הגשמיות , כיון שלעיתים נראה לנו שדבר זה או אחר, הוא רע. ומעתה יתבארו היטב דברי התנא הקדוש רשב״י , שלנס חנוכה יש קשר נפלא עם פסוק היחוד ״ שמע ישראל״ . שכן ,כפי שבארנו, כשאנו אומרים ״שמע ישראל״ אנו מביעים את האמונה השלמה , שכל מה שהקב״ה עושה, לטוב עושה, וגם שמידת הדין היא בעצם רחמים גמורים של הקב״ה.
ואכן, יסוד חשוב זה נתגלה גם בחנוכה , במציאת פך השמן הטהור . שכן, כבר בעת הצרה הכי גדולה , כשנכנסו היונים להיכל, וטמאו את כל השמנים , כבר אז סבב הקב״ה כך, שבבית המקדש יהיה טמון פח אחד של שמן טהור, שממנו יתהווה הנס הגדול של חנוכה .ובכך נתגלה לכל באי עולם גדל חביבות עם ישראל לפני הקב״ה , שגם בעת הצרה , כשהכל נראה דין גמור , הקב״ה כבר מכין להם את הישועה בסתר , כיון שמפי עליון לא תצאנה הרעות, ואין דבר רע מהקב״ה ית״ש , וכל דעביד רחמנא לטב עביד״.
(מבוסס על מאמר מתוך הספר ״אורה של תורה״).