דבר תורה קצר-וישלח-“ועיני לאה רכות
“ועיני לאה רכות“
“כולם אומרים הגדולה לעשיו והקטנה ליעקב”, ועל כך נאמר בתורה “ועיני לאה רכות”- כתוצאה מהבכי המרובה של לאה שמא תעלה בגורלו של עשיו . נשאלת השאלה והרי מתאימים זיווג על פי המעשים ולא ע”פ הגיל ? מדוע שלאה הצדיקה תתאים לעשיו הרשע? ואם בכל זאת חז”ל כתבו זאת סימן שיש לכך סברה גם ע”פ התורה! לפני ביאור העניין נבאר עניין נוסף מהפרשה- בפרשתנו מסופר על דינה, שיצאה “לראות בבנות הארץ”, ונחטפה בידי שכם. על המילים “ותצא דינה בת לאה, אשר יולדה ליעקב, לראות בבנות הארץ” – מפרש רש”י: “בת לאה ולא בת יעקב?, אלא על שם יציאתה נקראת בת לאה, שאף היא יצאנית הייתה, שנאמר ותצא לאה לקראתו”.
נשאלת השאלה מדוע התורה מזכירה את גנותן של לאה ודינה לכאורה, והרי אפילו בגנות בהמה טמאה התורה נזהרת וכותבת בהמה לא טהורה על מנת שלא לאחוז בלשון שלילית?
אם כך הכרחי להסביר שרש”י בפירושו מבטא ב”יציאתם” של לאה ודינה מעלה חיובית ולא שלילית- יציאת לאה מטרתה חיובית להרבות בשבטים, ויציאת דינה “לראות בבנות הארץ”, הייתה למטרה רצויה וחיובית כדי לקרב את בנות הארץ ולהחזירן למוטב, לדינה היה כוח מיוחד להחזיר בתשובה אפילו רשעים גמורים.
על כוחה זה של דינה נרמז קודם-לכן, כשהתורה מספרת על המפגש של יעקב עם עשיו. שם מציינת התורה שיעקב הציג לפני עשיו את אחד-עשר ילדיו, ואלו את דינה החביא בתיבה ונעל בפניה, שלא ייתן בה עשיו עיניו, ועל כך נענש יעקב (דינה נחטפה בידי שכם) שמנעה מאחיו, שמא תחזירנו למוטב. מכאן למדנו כי כוחה של דינה היה גדול כל-כך, שהייתה יכולה להחזיר למוטב אפילו את עשיו.
רש”י בפירושו מדגיש שדינה הייתה בת לאה ולא מוזכר בתורה שהייתה בת יעקב, כיוון שאת הכוח להחזיר בתשובה קיבלה דווקא מלאה ולא מיעקב.
ההסבר לכך-
על מנת “לצאת” החוצה מתחום הקדושה אל החולין ול”עסוק” בקירוב רחוקים ,בלי שהעניין ייפגע במעלתך הרוחנית, צריך להיות בעל אופי מיוחד, אופי לוחמני שלא מוותר בקלות לקשיים, לאה הייתה בעלת תכונות אלו, חייה לא “זרמו” בקלות, היא הייתה צריכה “להילחם” על מנת להשיג דברים בחייה, עם יעקב היא זכתה להתחתן רק אחרי תפילות מרובות עד שהגיעה למצב ש”עיני לאה רכות” ,אפילו אחרי שנישאה ליעקב הייתה צריכה “להילחם” על אהבתו , לעומת רחל אימנו שהייתה צדיקה מעיקרה שנאמר עליה “רחל יפת תואר ויפת מראה”-דבר שמלמד על שלמותה הרוחנית, לכן הייתה לרחל התאמה טבעית עם יעקב אבינו שגם הוא היה צדיק מעיקרו שנאמר עליו שהיה “איש תם יושב אוהלים”.
תכונות האופי של לאה הקנו לה את היכולת “לצאת” החוצה ולקרב רחוקים.
דינה רכשה מלאה את התכונות המתאימות “לעסוק” בקירוב רחוקים ו”לצאת ולראות בבנות הארץ “.
בכך גם מובן מדוע כולם אמרו הגדולה לגדול והקטנה לקטן- רחל מתאימה ליעקב ולאה לעשיו ,כיוון שהיה בכוחה של לאה להחזיר אפילו את עשיו בתשובה, וכולם חשבו שזה רצון ה’ ולכן טענו כך, אבל ה’ רצה אחרת..
מבוסס על פי דברי הרבי מלובביץ
לע”נ מרים בת תמו