דבר תורה קצר- שופטים-הירא ורך הלבב

הירא ורך הלבב

נאמר בפרשה שהירא ורך הלבב חוזר לביתו ולא נילחם רש”י מביא את פירושו של רבי יוסי הגלילי הירא הכוונה הירא מעבירות שבידו.

נשאלת השאלה אין צדיק בארץ שיעשה טוב ולא יחטא, לכולם יש עבירות אם כך האם כולם יחזרו מהמלחמה?

כמו כן אדם שבנה בית חדש ולא חנכו שב לביתו פן ימות במלחמה, ואיש אחר יחנכנו, נשאלת השאלה מדוע התורה מוסיפה את המילים  “ואיש אחר יחנכנו ” עיקר הדאגה צריכה להיות שמא ימות במלחמה למה הדגש הוא על כך שמא מישהו אחר יחנוך לו את ביתו?

התשובה לשתי השאלות זהה-

אומנם זה נכון שאין צדיק בארץ שיעשה טוב ולא יחטא, לכולם יש עבירות אבל הדגש בפסוק הוא במילה הירא ,כלומר מי שירא על כך שיש לו עוונות צריך לשוב לביתו (ולא כל אדם שיש לו עבירות), כיוון שאדם זה עלול להיגרר לעצבות וידוע שלאדם עצוב קשה להרהר בתשובה כיוון שהוא טרוד במחשבות שליליות על עצמו, עצבות היא אחד הכלים החזקים של היצר הרע להוריד את האדם למקומות נמוכים, מדובר בעצבות כזאת שמונעת מהאדם להרהר בתשובה.

לכן יש חשש שאדם שירא מעבירות שבידו לא יהרהר בתשובה ועלול למות במלחמה ללא תשובה, לכן התורה אומרת שאדם כזה עדיף שלא ייצא למלחמה ויחזור לביתו.

כך גם התירוץ לאדם שבנה בית חדש,כיוון שאותו אדם טרוד במחשבותיו מה יהיה עם ביתו החדש שמא יבוא אחר ויירש אותו ,הוא לא פנוי במחשבתו להרהר תשובה ולכן הוא שב לביתו שמא ימות במלחמה ללא תשובה.

פרשת שופטים נקראת בחודש אלול,וידוע שתוכנה של הפרשה קשור עם הזמן בה היא נקראת:

מהעניין הנ”ל אנו למדים כיצד אנו צריכים לעשות תשובה בחודש אלול- חלילה לנו להיכנס לעצבות ,אלא ההפך בחודש אלול המלך נמצא בשדה וכל מי שרוצה בא אל המלך והמלך מקבל אותו בסבר פנים יפות, עצם הידיעה הזאת צריכה להביא את האדם לעשיית תשובה בשמחה!

מעבר לסרגל הכלים