דבר תורה קצר- ביעור חמץ
מדוע לא מברכים שהחיינו על ביעור חמץ?
על בעור חמץ הרא”ש הקשה מדוע אין מברכים ברכת שהחיינו על ביעור חמץ?
ומתרץ כי סומכים על שהחיינו שיאמרו בליל יום טוב על הכוס.
וצריך להבין, הרי מצוות הביעור הוא בי”ד ומה שייך לומר עליה שהחיינו בליל ט”ו?
אלא ידוע מה שכתב הרדב”ז שבמצוות ביעור חמץ צריך ללכת אחר הדרוש, שמרמז על היצר הרע ולכן צריך לבערו לגמרי.
והנה כאשר אדם מתחיל לבדוק בחדרי בטנו ומתעורר בתשובה, מטבע הדברים הוא בא לידי לב נשבר, וברכת שהחיינו צריך לברך בשמחה.
אבל בליל פסח כשמזכירים שהקב”ה הגביה את ישראל משפל המדרגה לרום המעלה, הרי כל יהודי יכול להתחזק מזה ולבוא לידי שמחה, ואז נשלם התשובה של ביעור חמץ, לכן אפשר לברך שהחיינו גם על זה. (הרב מאוורטיש)