שמות

 

שים לב המתן מספר שניות לטעינת השיעור

פרשת שמות- שפרה ופועה
להאזנה
פרשת שמות- ויגדל הנער
להאזנה

שמות-לשמוע קול ילד בוכהלקריאה
שמות-חמורו של משיחלקריאה
שמות-שפרה ופועהלקריאה

דבר תורה שמות

ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור” (ד,כ)

מפרש רש”י :הוא החמור שחבש אברהם לעקידת יצחק, והוא שעתיד מלך המשיח להיגלות עליו שנאמר עני ורוכב על חמור. החמור מסמל את החומריות של העולם הגשמי, שאותה יש לכבוש ולזכך,…

המשך לכתבה


משה מסרב לשליחות כיוון שהוא כבד פה וכבד לשון מדוע הקב”ה לא מרפא את משה אלא מצמיד אליו את אהרן לשליחות אל פרעה להאזנה

פרשת וארא -מכות דם צפרדע לקריאה
פרשת וארא-וארא אל האבות לקריאה

דבר תורה וארא

דבּר אלקים אל משׁה.. וארא אל אברהם וכוֹ’ (ו, ב־ג) דּברי הקּבּ”ה למשׁה רבּנוּ : “וארא” וכֹו, באוּ כּמענה לטענתוֹ (בּסוֹף פּרשׁת שׁמוֹת) “למּה הרעתה לעם הזּה”. משׁה רבּנוּ בּא בּטענה לקּבּ”ה על חושׁך הגּלוּת שלפני הגאולה

המשך לכתבה

דבר תורה-פרשת בא-“טובים השניים מן האחד”לקריאה
דבר תורה קצר פרשת בא – “למען שתי אתתי אלה בקרבו” לקריאה
דבר תורה קצר פרשת בא- “ויהי בעצם היום הזה” לקריאה
דבר תורה קצר פרשת בא- סוד המצה לקריאה
דבר תורה קצר פרשת בא-ואני הכבדתי את ליבו לקריאה
דבר תורה קצר פרשת בא-מכת חושך אז והיום לקריאה

דבר תורה בא

התחלת גאולת מצרים הייתה “בחצי הלילה”, והיציאה בפועל הייתה “בחצי היום” כדברי הכתוב “ויהי בעצם היום הזה”, ויש לבאר את המשמעות לכך בעבודת הבורא: חצי הלילה הוא הרגע החשוך ביותר ביממה- המסמל מצב שבו היהודי שקוע בחשכת העולם הגשמי והחומרי, ואילו חצי היום מסמל מצב רוחני טוב, מצב שבו היהודי מוקף בתורה ומצוות.

המשך לכתבה


פרשת בשלח- הקשר של המן לפרנסה (8:14 דקות) להאזנה

פרשת בשלח- מן הכנה למתן תורה (7:33 דקות) להאזנה

דבר תורה קצר -בשלח -“הנני ממטיר לכם לחם מן השמיים” לקריאה
דבר תורה קצר-בשלח-“בריש גלי”לקריאה
דבר תורה קצר-בשלח-נחשון בן עמינדב לקריאה
דבר תורה קצר-צמיחה והתחדשות לקריאה

דבר תורה בשלח

ובני-ישראל יוצאים ביד רמה (יד,ח) ביד רמה – בריש גלי (אונקלוס)

מובא בספרים הקדושים, שבמילה “בריש” רמוזים שמותיהם של רשב”י בי שמעון בר יוחאי), האריז”ל בי יצחק בן שלמה), והבעל-שם- טוב   בי ישראל בעל שם).

המשך לכתבה


פרשת יתרו- מה שמועה שמע ובא (7:12 דקות) להאזנה

פרשת יתרו- רואים את הקולות (12:22 דקות) להאזנה

דבר תורה קצר יתרו-רואים את הקולות לקריאה
דבר תורה קצר יתרו- מה גרם ליתרו לבא למדבר לקריאה
דבר תורה קצר יתרו-“לו הייתי רוטשליד” לקריאה

דבר תורה יתרו

מה גרם ליתרו לבוא למדבר?

רש”י -מה שמועה שמע ובא כלומר יתרו היה יכול, להישאר במדין ולהתגייר שם, מה הביא אותו, לכך שהוא יבוא, כלומר שהוא יעשה מעשה ויצא מהגבלותיו, עד לידי כך שהוא יבוא למדבר שמם?

המשך לכתבה


פרשת משפטים- אמונה (6:23 דקות) להאזנה

פרשת משפטים- חוקים ומשפטים (12:01 דקות) להאזנה

משפטים-4 סוגי שומרים ברוחניותלקריאה
משפטים-שור גשמי ושור רוחנילקריאה

דבר תורה משפטים

המצווה הפותחת את פרשתנו עוסקת בעבד עברי: דיניו של עבד עברי משקפים את כללות המהלך של עם-ישראל. הפסוק “שש שנים יעבוד” מתאר את הגלות, והמשך הפסוק – “ובשביעית יֵצא לחופשי חינם” – רומז לגאולה העתידה.

המשך לכתבה


פרשת תרומה- גניזת הארון(10:49 דקות) להאזנה

דבר תורה -תרומה -“ונהפוך הוא”לקריאה
דבר תורה תרומה -משה רבינו מתקשה בעשיית המשכןלקריאה
דבר תורה תרומה-“ארז כלבנון ישגה”לקריאה
דבר תורה תרומה-לנטוע בגלות את שורש האמונהלקריאה

דבר תורה תרומה

מספרים חז״ל, שמשה רבנו נתקשה במלאכת המנורה ולא ידע כיצד לעשותה. הורה לו הקב״ה להשליך את הזהב שיועד למנורה אל תוך האש, והמנורה נוצרה מאליה.נשאלת השאלה מדוע נתקשה משה דווקא בעשיית המנורה?

המשך לכתבה

פרשת תצוה- רימונים בשולי המעיל (8:35 דקות)להאזנה
פרשת תצוה- שמו של משה רבינו להאזנה
פרשת תצוה- גשמיות לרוחניות להאזנה

דבר תורה תצווה

לגבי צורת המעיל של הכהן הגדול, כתוב בפסוק “ועשית על שוליו רימוני תכלת וגו’ על שוליו סביב ופעמוני זהב בתוכם סביב”. מטרת הפעמונים בשולי המעיל היא “ונשמע קולו בבואו אל הקודש ונשאלת השאלה, הרי מפורש ש”לא ברעש ה'” אלא דווקא ב”קול דממה דקה”?

המשך לכתבה

פרשת תצווה-רמזים לשמו של משה בפרשה לקריאה
פרשת תצווה-רעש של קדושה לקריאה
פרשת תצווה – היה רימון ולא פעמון לקריאה

דבר תורה כי תשא

בבוא הגאולה יתוקן אחד העוונות החמורים ביותר בדברי ימי ישראל – חטא העגל. זה חטא חמור כל-כך, עד שהקב”ה הודיע כי בכל עת שיעניש את עם ישראל על חטאיו, יישא העם את עונשו גם על חטא זה שנאמר: “וביום פקדי, ופקדתי עליהם חטאתם”.

המשך לכתבה


פרשת כי תשא-“עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים?” לקריאה

פרשת כי תשא- מעשה הכרובים לקריאה

פרשת כי תשא-חטא העגל לקריאה

פרשת פרה-“והיא רחוקה ממני” לקריאה

פרשת ויקהל- למחרת יוה”כ (8:11 דקות) להאזנה
פרשת ויקהל- אומנות יתרה (6:23 דקות) להאזנה

דבר תורה ויקהל

“וכל אשה חכמת לב בידיה טוו ויבאו מטוה את התכלת ואת הארגמן ואת תולעת השני ואת השש“.

יש להבין מדוע פתח הכתוב בלשון יחיד – ”בידיה“ וסיים בלשון רבים ”טוו“, היה לו לומר הכל בלשון יחיד ”בידיה טוותה“, או הכל בלשון רבים ”בידיהן טוו“.

המשך לכתבה


פרשת פקודי- “ובהעלות הענן… יסעו בני ישראל” לקריאה

פרשת פקודי-והנשים טוו בידיה לקריאה

ללמוד מהיצר הרע!-60 שניות על הפרשה לקריאה

דבר תורה פקודי

“ובהעלות הענן מעל המשכן יסעו בנ”י בכל מסעיהם”

נשאלת השאלה הרי פרשתינו עוסקת בהקמת המשכן, שבה גילוי השכינה ניכר, ואילו כשהענן עולה המשכן יוצא למסע יחד עם בני ישראל, והשכינה מסתלקת מהמשכן.

אם כן מדוע פסוק זה העוסק במסעות בנ”י – (עניין שנזכר בפרשת בהעלותיך )מופיע בפרשתינו  ונזכר דווקא בסיום הפרשה ?

המשך לכתבה

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים