נקודת העבודה בראש השנה היא הכתרת הקב”ה למלך, הכתרת המלך וקבלת מלכותו נעשית דווקא ע” תנועה של ביטול בתכלית, כשאדם משעבד את כל רצונותיו למלך עד שאינו חש כלל ברצונותיו ה”פרטיים”, מצד שני ראש השנה הוא יום הדין על כל צרכי האדם הגשמיים והרוחניים ,ואנו מתפללים עליהם בתפילותינו, אם כך נשאלת השאלה כיצד אנו יכולים להיות בשתי תנועות נפשיות מנוגדות -מצד אחד צריך בראש השנה להיות בביטול ומצד שני עלינו לבקש בראש השנה בקשות גשמיות?
החלק העיקרי בתפילת הסליחות הוא י”ג מידות של רחמים: ה’, ה’, א-ל רחום וחנון וכו’. הגמרא אומרת שה’ לימד את משה רבנו לאחר חטא העגל את הסוד של י”ג מידות שאינן חוזרות ריקם.
אל רבי אלימלך מליז’נסק הגיע פעם חסיד וביקש לראות איך הרבי עושה כפרות בערב יום הכיפורים, אמר לו הרבי אם אתה באמת רוצה ללמוד איך עושים כפרות סע לכפר הסמוך, לך לביתו של בעל האכסניה ושם תוכל לראות.