דבר תורה קצר פרשת-תצווה
רמזים לשמו של משה בפרשה
מובא משם הגאון בספר ‘דברי אליהו’ -בפרשתנו קא’ פסוקים, ומשה נסתר בפרשה ולא נתפרש שמו. ונרמז זה בשמו של משה במילוי האותיות כך: מ“ם ש“ין ה“א ,
—————————————————————————————————————
רעש של קדושה
לגבי צורת המעיל של הכהן הגדול, כתוב בפסוק “ועשית על שוליו רימוני תכלת וגו’ על שוליו סביב ופעמוני זהב בתוכם סביב”. מטרת הפעמונים בשולי המעיל היא “ונשמע קולו בבואו אל הקודש ונשאלת השאלה, הרי מפורש ש”לא ברעש ה'” אלא דווקא ב”קול דממה דקה”?
—————————————————————————————————————
היה רימון, ולא פעמון!
בפרשת השבוע אנו עוסקים בבגדי הכהונה. נעסוק בדברינו בשנים מהם: במעיל ובחושן. חז״ל דרשו (ערכין טז ע״א) : ״מה קרבנות מכפרין, אף בגדי כהונה מכפרין … מעיל מכפר על לשון הרע, אמר הקב״ה: יבוא דבר שבקול ויכפר על מעשה הקול״.
—————————————————————————————————————
את ה’מודה אני’ אי אפשר לטמא!
בסיום פרשת תצוה, הקב”ה מצוונו לעשות מזבח זהב, שיעמוד בתוך ההיכל ועליו תוקטר הקטורת. בפרשה הקודמת – תרומה, הקב”ה צוונו לעשות את מזבח הנחושת, שעליו הוקרבו הקרבנות. בסיום מסכת חגיגה, נאמר: על שני המזבחות הללו, שהם שונים משאר כלי-המשכן בכך שהם אינם מקבלים טומאה.