פרשת יתרו

רואין את הנשמע ושומעין את הנראה 

כאשר ירד הקב”ה על הר-סיני ונתן את התורה לעם-ישראל, קרה דבר שאותו מתארת התורה במילים: “וכל העם רואים את הקולות”. מפרש רבי עקיבא: “רואין את הנשמע ושומעין את הנראה”.

הראייה והשמיעה הן שתי דרכים שבאמצעותן מקבל האדם מידע מהנעשה סביבו: 

המשך לכתבה

מה גרם ליתרו לבוא למדבר?

רש”י -מה שמועה שמע ובא כלומר יתרו היה יכול, להישאר במדין ולהתגייר שם, מה הביא אותו, לכך שהוא יבוא, כלומר שהוא יעשה מעשה ויצא מהגבלותיו, עד לידי כך שהוא יבוא למדבר שמם?

ועל כך מסביר רש”י: יתרו שמע את “קריעת יםֿ סוף ומלחמת עמלק” 

המשך לכתבה

לו הייתי רוטשילד…

בפרשת השבוע אנו זוכים להגיע למעמד הר סיני. מעמד הר סיני איננו רק אירוע היסטורי שאנו מציינים, אלא כל אחד מאיתנו צריך להרגיש כאילו עומד בעצמו תחת ההר, יחד עם כלל ישראל לדורותיו, ומקבל על עצמו בשמחה את דבר ה’: נעשה ונשמע!

באותו מעמד מקבל משה את לוחות הברית, עליהם כתובות עשרת הדיברות. 

המשך לכתבה

דבר תורה-אור החיים הקדוש

‘מעלת שמירת שבת קודש’
‘וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה’ אֱלֹקיךָ’
 
רבינו האור החיים הקדוש מביא את דברי רבותינו זכרונם לברכה שאמרו ‘כל השומר שבת כהלכתו אפילו עובד עבודה זרה מוחלין לו’, ודרשו זאת מהפסוק ‘אַשְׁרֵי אֱנוֹשׁ יַעֲשֶׂה זֹּאת וּבֶן אָדָם יַחֲזִיק בָּהּ שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ’, והמילה ‘מֵחַלְּלו’ נדרשת כאילו כתוב 2 מילים ‘מחול לו’.
 
 

שיעורים קצרים להאזנה-מומלץ!


פרשת יתרו- מה שמועה שמע ובא (7:12 דקות) להאזנה

פרשת יתרו- רואים את הקולות (12:22 דקות) להאזנה

דברי תורה לשולחן השבת-שיחת השבוע:

ממתק לשבת

הרב נחמיה וילהלם :

מעבר לסרגל הכלים