ואנוכי עפר ואפר
בשכר שאמר אברהם אבינו ואנוכי עפר ואפר, זכו בניו לשתי מצוות: אפר פרה ועפר סוטה. (סוטה יז).
ידוע שהקב”ה נותן שכר מידה כנגד מידה, וממילא צריך להבין שיש דמיון בתוכן ולא רק במילים. והביאור בזה: מעלתו של אברהם היתה בכך שהרגיש עצמו שפל מן הכל, עפר ואפר, ולכן הרגיש שעליו לסייע לזולת
למלא כלים ריקים
פרשת השבוע נפתחת בהתגלות של הקב”ה לאברהם אבינו. הקב”ה מתגלה אליו בהתגלות נפלאה – “וירא אליו ה'”, ומרפא אותו מברית-המילה שעבר. על פי הכלל שקבעו חז”ל-“מעשה אבות סימן לבנים” ,בכוחו של כל יהודי לחוש את ה’וירא’ (התגלות אלוקית) שקיבל אברהם אבינו מלמעלה.
המעלה שבניסיון העשירי
בתפילות אנו מרבים לבקש שתעמוד לנו הזכות של הניסיון העשירי של אברהם אבינו -עקדת יצחק .
והרי לפני ניסיון העקידה עבר אברהם אבינו ניסיונות נוספים, כגון ניסיון אור כשדים- הפלתו של אברהם אבינו ע”י נמרוד לכבשן האש . מדוע אנו לא מזכירים שתעמוד לנו זכות ניסיון זה?
כל יהודי הוא ‘פלאי פלאים’!
פרשתינו פותחת בפסוק: “וירא אליו ה’ באלוני ממרא והוא יושב פתח האוהל”. אחד החידושים של התגלות זו, מרומז במילים “והוא יושב פתח האוהל”. בפרשת לך לך נאמר “ויפול אברהם על פניו”, ומפרש רש”י: “ממורא השכינה, שעד שלא מל, לא היה בו כוח לעמוד”.
כאשר שוטר ק.ג.ב. ביקש לערוך ברית מילה לבנו
בפרשת השבוע אנו קוראים על יצחק אבינו, שהיה היהודי הראשון שנימול ביום השמיני ללידתו “וימל אברהם את יצחק בנו בן שמונת ימים כאשר צוה אותו אלקים (בראשית כא)”. המדרש מספר על ויכוח שנערך בין יצחק לבין ישמעאל.
תקציר הפרשה- וירא
וירא ביקור המלאכים (יח, א-טו) שלושה ימים לאחר שקיים אברהם את מצוות המילה, יושב בפתח אוהלו ומצפה לאורחים. הקב”ה נגלה אל אברהם במסגרת ‘ביקור חולים’. אברהם מבחין באורחים, , אץ-רץ להזמינם אל אוהלו. ומגלה שאלו מלאכים שנשלחו לבצע שלוש משימות. מלאך אחד לרפא אותו , מלאך שני מבשר על לידת יצחק,; ומלאך שלישי להפוך את סדום ועמורה.
ממתק לשבת
הרב נחמיה וילהלם :