פרשת ויצא

“ושם הקטנה רחל”

נאמר בפרשה “וללבן שתי בנות:  שֵׁם הַגְּדֹלָה לֵאָה, וְשֵׁם הַקְּטַנָּה רָחֵל”.

התורה יכלה לכתוב  בלשון יותר מקובלת- שם הבכורה לאה ושם הצעירה רחל, כמו שמופיע בהמשך הפרשה :” וַיֹּאמֶר לָבָן, לֹא-יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ–לָתֵת הַצְּעִירָה, לִפְנֵי הַבְּכִירָה”.

צריך להבין מה רצתה התורה להדגיש בכך שנאמר “ושם הקטנה רחל” ?

המשך לכתבה

“ותדד שנתי מעיני”

“כל 20 שנה שעמד בבית לבן יעקב לא שכב.ומה היה אומר? ר יהושע בן לוי אמר-ט”ו שיר המעלות שבספר תהילים”.(ב”ר).

מדוע יעקב אבינו אמר ט”ו פרקי שיר המעלות בשנים שהיה בבית לבן?

המשך לכתבה

 

איסתרא בלגינא – קיש קיש קריא

המדרש אומר שלכל אמא היתה האומנות המיוחדת שלה. פלך מלשון “וכפיה תמכו פלך” הכוונה היא לאומנות. רחל תפסה את אומנות השתיקה, “פלך שתיקה”, ולאה תפסה את אומנות ההודיה, “פלך הודיה”, וכל אחת העבירה את אומנותה המיוחדת גם לזרעה ולגדולי הדורות שעתידים לצאת ממנה כפי שהמדרש מפרט.

המשך לכתבה

 

שלום עכשיו

בפרשת השבוע נאמר, וידר יעקב נדר לאמור (כח כ): “אם יהיה אלוקים עמדי ושמרני בדרך הזה אשר אנכי הולך .. ושבתי בשלום אל בית אבי .

מבאר רבינו הזקן בספר ‘תורה אור’ שאת המלה “בשלום” יש לפרש בנוטריקון של “ב’ שלום”, כלומר, שני “שלום”.

המשך לכתבה

היכן נמצא בית מדרשו של עבר?

בסוף הפרשה שעברה, מספרת לנו התורה שלרבקה נודע, כי עשו בנה מבקש להרוג את יעקב על שנטל ממנו את הברכות. כדי למנוע זאת היא מבקשת מיצחק לשלוח את יעקב למשפחתה בחרן בתואנה של נשיאת אישה ובכך להרחיקו מאחיו.

המשך לכתבה

הקנאה, התאוה והכבוד

בפרשות בראשית ונח אנו נפגשים עם שלושת החטאים הראשונים של האנושות: פרשת קין והבל, דור המבול ודור הפלגה (מגדל בבל). השפת אמת  מביא בשם המגיד  “כי בכל אדם יש במקאז’ניץ, כי פרשות אלו נכתבוו מאלה הדורות, וצריך לתקן עצמו

המשך לכתבה

שיעורים קצרים להאזנה-מומלץ!


פרשת ויצא-טו פרקי תהילים (5:35 דקות) להאזנה

דברי תורה לשולחן השבת-שיחת השבוע:

ממתק לשבת

הרב נחמיה וילהלם :

מעבר לסרגל הכלים