“עד כי יבוא שילה”
“יבוא שילה בגימטריה משיח. שילה בגימטריה משה” ,יש לומר בביאור רמז זה:משמעותה של הגאולה העתידה היא גילוי האלוקות בעולם כולו , לאחר ביטולם המוחלט של כל הדברים המסתירים על אמת זו.
“גור אריה יהודה מטרף בני עלית כרע רבץ כאריה וכלביא מי יקימנו”
גור אריה יהודה מטרף בני עלית- פירש רש”י מתחלה גור ולבסוף אריה, הנה ידוע שעיקר הגלות הוא רק בכדי להעלות ניצוצות שנפלו בקליפה מחטא אדם הראשון, וישראל סובלים יסורי הגלות עד בא העת שתכלה כל הרשעה וכשתהיה עליה להנצוצות הנ”ל אזי בוודאי יהיה הגאולה תיכף ומיד .
ויחי יעקב בּארץ מצרים
פּרשׁת “ויחי” נקראת על שׁם תּחלּתהּ: “ויחי יעקב”. מאידך הפּרשׁה עוֹסקת בּפטירתוֹ של יעקב אבינו. ואינוֹ מוּבן: לכאוֹרה היה מתאים יוֹתר לצרף את הפּסוּק “ויחי יעקב” לפרשׁת ויּגּשׁ, שׁבּהּ מתארים חיּיו וּפעלּוֹתיו שׁל יעקב?
“האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים”
(מט א)
יעקב אוסף את בניו ומספר להם מה יקרה איתם באחרית הימים נשאלת השאלה מדוע כתוב יקרא ב-א, והרי היה צריך להיות כתוב ב-ה כמו המילה מקרה?
הביאור בזה -תורה מלשון הוראה,ומעשה אבות סימן לבנים, כלומר יעקב אבינו רוצה ללמד אותנו ואת בניו מסר מסויים :
בלי עין הרע!
כולנו מכירים את המושג עין הרע. לגבי יוסף ובניו כתוב שעין הרע לא שלטה בהם. על יוסף נאמר “בן פורת יוסף כן פורת עלי עין”, ולפי דרשת חז”ל: “אמר רב אל תקרי עלי עין אלא עולי עין” (שהוא מעל העין הרעה). ולגבי בני יוסף, מנשה ואפרים, נאמר “וידגו לרב בקרב הארץ”,
לחשוב טוב!
בפרשת השבוע אנו מגיעים לסיומו של סיפור יוסף ואחיו, כאשר לאחר מות אביהם יעקב, חוששים האחים מפני תגובתו של יוסף: ” וַיִּרְאּו אֲחֵי-יוֹסֵף כִּי-מֵת אֲבִּיהֶם וַיֹאמְרּו לּו יִּשְטְמֵנּו יוֹסֵף וְהָשֵב יָשִּיב לָנּו אֵת כָל-הָרָעָה אשר גמַלְנּו אֹתוֹ “. המדרש דן בשאלה מה ראו האחים, שגרם להם לחשש זה:
שיעורים קצרים להאזנה