“ויפל על צוארי בנימן אחיו ויבך ובנימין בכה על צואריו”
צריך להבין מדוע התורה מדגישה שהם בכו איש על צוארו של אחיו? כמו כן מדוע הם לא בכו איש על ראשו של אחיו?
מבואר במפרשים שהמילה צוואר מרמזת על בית המקדש כדברי הכתוב “כמגדל דוד צווארך”.
מהיכן שואבים את הכוח להתמודד עם הגלות?
פרשתנו מספרת על הירידה למצרים, והתורה מונה את מספר הנפשות “יוצאי ירך יעקב” שירדו למצרים, ומסכמת: “כל הנפש… הבאה מצרימה “– 70.
אולם כשסופרים את כל השמות המנויים בתורה מגיעים רק ל-69.
תקיפות יהודית
פרשת השבוע ויגש מתחילה בפנייה התקיפה והקשה של יהודה ליוסף, “ידבר נא עבדך דבר באוזני אדוני ואל ייחר אפך בעבדך”. מפרש רש”י: “מכאן אתה למד שדיבר אליו קשות”. יהודה פונה אל המשנה למלך מצרים, ומדבר אליו דברים קשים ותקיפים, וזאת בשעה שהכוח והעוצמה נתונים בידי יוסף,
״ויבך על צואריו עוד״
פרש רש״י הקדוש : ״יעקב לא נפל על צוארי יוסף, ולא נשקו, ואמרו רבותינו , שהיה קורא את שמע״. וצריכים אנו להבין , מדוע יעקב אבינו קורא קריאת שמע דוקא בעת המפגש עם הבן האובד זה עשרים ושתים שנים?
טובה פעולה אחת מאלף אנחות
בפרשת השבוע מסופר על המפגש הדרמטי בין יוסף לאחיו. אף שהוא מחבק את כולם, הוא שומר את רגשותיו העמוקים ביותר רק לבנימין, היחיד מאחיו שנולד לרחל.
יוסף הופרד מאחיו כשבנימין היה ילד קטן, ומכל האחים רק בנימין לא היה מעורב במזימה שקשרו שאר האחים כנגד יוסף.
ממתק לשבת
הרב נחמיה וילהלם :