סוכות ושמחת תורה

הביטול שבכפות התמרים

בלולב אנו נוטלים את כפות התמרים, כלומר את הענפים ולא את פרי התמר עצמו, והדבר תמוה- מאחר שייחודיותו של הלולב היא בכך שיש בו טעם (הכוונה היא לטעם התמרים) –מדוע המצווה היא ליטול דווקא את כפות התמרים – את הענפים,ולא את התמרים עצמם?

המשך לכתבה

"בכסה ליום חגינו"

המוטיב העיקרי של חגי תשרי הוא אחדותם של כל עם-ישראל. אחדות זו קיימת בימים הנוראים בכיסוי ובהעלם (על-פי הפסוק: “תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו”), ואילו בחג-הסוכות אחדות  זו מופיעה בצורה גלויה.

המשך לכתבה

שמחת בית השואבה

בבית המקדש קיימו את מצוות ניסוך המים על המזבח, כאשר היו שואבים את המים הייתה שמחה גדולה שנאמר עליה- “מי שלא ראה את שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו”.מה ייחודה של מצוות ניסוך המים, שהיא מביאה עמה שמחה גדולה כל-כך?

המשך לכתבה

ערבי נחל

התורה מצווה אותנו על מצוות ארבעת המינים בפרשת אמור:  “ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל”.

“פרי עץ הדר”- אתרוג.

“כפת תמרים”- לולב.  

 “ענף עץ עבות”- הדס.

“ערבי נחל”- ערבה.

מדוע בערבות לא לוקחים ערבות שגדלות בנחל למרות שהתורה כותבת בפירוש ערבי נחל?

המשך לכתבה

הסוכה של אברהם אבינו

מסופר על הגאון מוילנא, שכאשר הגיעו תלמידים לבקרו בסוכה, שאל אותם: מניין לנו שקיים אברהם אבינו מצות סוכה? התלמידים הביטו זה על זה בפליאה, ולא ידעו מה פשרה של השאלה.

המשך לכתבה

ענני הכבוד

 

שלושה דברים קיבלו בני במדבר-מן, מים, וענני הכבוד.

כנגד ענני הכבוד ה נתן לנו את חג הסוכות-הסכך הוא כנגד ענני הכבוד, אבל לא מצאנו חג נגד המן או נגד בארה של מרים, אם כך צריך לבאר מדוע דווקא נגד ענני הכבוד זכינו לחג הסוכות?

המשך לכתבה

אור החיים הקדוש-סוכות

 

‘איך רמוז בדפנות הסוכה, שהקדוש ברוך הוא מחבק אותנו’?

אמרו חכמינו שעל פי ההלכה מספיק שיהיו שלושה דפנות לסוכה, שתי דפנות באורך שבעה טפחים כל דופן, והדופן השלישית מספיק שתהיה ברוחב טפח.

המשך לכתבה

שלוש סוכות ומשמעותן

בזכות מה קיבלו בני-ישראל את מצוות הסוכה? אומר המדרש, שמצווה זו ניתנה לנו בשכר מה שאמר אברהם אבינו למלאכים “והישענו תחת העץ”.

המשך לכתבה

רבן שמעון בן גמליאל

עבודתו של רבן שמעון בן גמליאל בעולם

הגמרא מספרת על שמחת בית השואבה בבית המקדש : “חֲסִידִים וְאַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה הָיוּ מְרַקְּדִים לִפְנֵיהֶם בַּאֲבוּקוֹת שֶׁל אוֹר שֶׁבִּידֵיהֶן”. היו עושים להטוטים, זורקים אבוקות ותופסים אותן. “אמרו עליו על רבן שמעון בן גמליאל, כשהיה שמח שמחת בית השואבה היה נוטל שמונה אבוקות של אור וזורק אחת ונוטל אחת ואין נוגעות זו בזו”.

המשך לכתבה

שיעורים קצרים להאזנה

סוכות-מרים בת בילגה-
להאזנה
סוכות-שרפת היצר-
להאזנה
סוכות-הושענה רבה -מריקנות למלאות בערבה
להאזנה
הושענה רבה- הערבה משפיעה
להאזנה
הושענה רבה- האמונה הפשוטה שבערבות
להאזנה
סוכות-זמן שמחתנו(איתמר חמו)
להאזנה
הושענה רבה -העבודה הרוחנית בחביטת הערבות
להאזנה

הושענה רבה-מדוע חג הסוכות כנגד יעקב אבינו
להאזנה
שמחת תורה-21 יום בין ראש השנה לשמיני עצרת
להאזנה

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים