ממתק לשבת פרשת בראשית

ממתק לשבת פרשת בראשית-הרב וילהלם

היה פעם מלך שהיה לו יין מאוד טעים והמלך היה מכור ליין הטעים, יום אחד קרא המלך לשלשה אנשים מנאמניו, נתן לכל אחד מהם כד של יין ואמר לו "עליך לשמור על הכד הזה עד שייגמר היין בארמון ואקרא לך להביא לי את כד היין" עברו שנתיים והיין בארמון נגמר, המלך שמח מאוד שהיה חכם וביקש מיד לקרוא לשלושת נאמניו, הגיע הראשון והחל לבכות "אדוני המלך אני ממש מתנצל, שמעתי כל כך הרבה על היין המלכותי וכשהגיע לידי החלטתי שאני חייב רק להריח את ריחו, כשהרחתי לא עמדתי בזה וטעמתי קצת ועוד קצת וצר לו לומר לך אדוני המלך שהכד ריק" המלך כעס מאוד וציווה לשים אותו בכלא, השני הגיע עם הכד כמו שהוא חתום בחותמו של המלך, שמח המלך מאוד ואמר לתת לו שק של זהב, ואז הגיע השלישי והחל לומר "אדוני המלך שמעתי כל כך הרבה על היין שלך והחלטתי רק להריח, פתחתי את המכסה והריח המשכר גרם לי לטעום מהיין עוד ועוד אבל אז פתאום אמרתי לעצמי איך אני יכול למעול בתפקיד שהמלך הטיל עלי והנה אדוני המלך הבאתי חצי כד ואני מקבל על עצמי כל עונש שתטיל עלי" חייך המלך ואמר תנו לו בבקשה 5 שקים של זהב… קם השני ואמר "אני לא מערער על משפטיך אבל אני חייב להבין, אני הבאתי כד שלם וקיבלתי רק שק אחד והוא הביא חצי כד וקיבל פי 5?" אמר לו המלך "אתה לא טעמת את טעם היין אבל חברך טעם ושתה ובכל זאת הצליח להתגבר ולהשאיר"
השבת אנחנו מתחילים לקרוא את התורה מ"בראשית" ספר התורה מתחיל בסיפור בריאת העולם, "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" רש"י שואל מיד מדוע פותחת התורה בסיפור הבריאה הרי היה הרבה יותר מתאים לפתוח בהתגלות האלוקית על הר סיני או בתחילתן של המצוות שהרי התורה באה להורות לנו את הדרך לדבקות בקדוש ברוך הוא ולא לספר לנו סיפורים? 
ומסביר רש"י משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים" שאם יאמרו לנו אומות העולם "ליסטים אתם שכבשתם את ארץ ישראל" נענה להם "הקב"ה ברא את העולם ולכן כל העולם שלו והוא ברצונו לקחה מהם ונתנה לנו" אבל עדיין לא מובן האם בשביל שלא יאמרו לנו אומות העולם, צריכים לשנות את כל סדר התורה?
אלא מוסבר בתורת החסידות שבעצם מדובר כאן על אומות העולם שבתוכנו לכל אחד מאיתנו יש "עשיו" קטן בתוכו שאומר לו "ליסטים אתם! קיבלת עולם כל כך יפה מה אתה מבזבז את הזמן על רוחניות תתעסק בגשמיות ובחומריות ותיהנה מהעולם"
ועל זה עונה לו היעקב שבתוכנו שמכיוון שהקב"ה ברא את העולם וברא אותו לתכלית ומטרה, עלינו להשתמש בו בצורה נכונה. 
היהדות דורשת מהאדם לחיות בתוך העולם שבחיצוניות נראה עולם של גשמיות וחומריות אבל אם רק נתבונן פנימה נוכל לגלות את הנקודה האלוקית את הצו והקוד האלוקי שנמצא בכל דבר ודבר בבריאה 
ולפי זה נבין דבר מעניין מאוד, כתוב בפרשה שמיד כשאדם הראשון נברא הניחו ה' בגן עדן ולכאורה איזה סוג גן עדן זה כשאוסרים על האדם לאכול מפירותיו ומסתבר לומר שהגן עדן טמון דווקא בזה שהאדם מצליח לחיות במקום לעבור ליד הדבר ובכל זאת לא לנגוע בו יכול אדם להסתכל ולומר כמה אני מפסיד שאני לא יכול לאכול מעץ הדעת אבל אפשר גם להתבונן ולומר "וואו איזה יופי שיש לי את הכוח להיות ליד עץ הדעת ובכל זאת לא לאכול ממנו".
החיים שלנו מלאי אתגרים אבל הם יהפכו להיות גן עדן כשאשלוט בעצמי ואבין שההנאה הרגעית יכולה להיות מוחלפת באושר נצחי.
אצל חסידים אומרים שאיך שאדם מעמיד את עצמו בשבת בראשית ככה ממשיכה כל השנה אז אם עדיין לא קיבלתם החלטה טובה לשנה החדשה, זו הזדמנות להחליט ולהתחיל את השנה ברגל ימין ובהצלחה גשמית ורוחנית.

מעבר לסרגל הכלים