ממתק לשבת כי תבוא

ממתק לשבת פרשת כי תבוא

מאת הרב נחמיה  וילהלם

היו פעם שלושה סוחרים שהחליטו להיכנס לשותפות, יצאו ביחד ליריד לקנות סחורות, כשהגיעו השאירו את הכסף אצל בעל המלון שהיה נאמן על שלושתם ומכיוון שעדיין לא מספיק הכירו סיכמו עם בעל הבית שיתן להם את הכסף רק אם יבואו שלושתם ביחד, בינתיים יצאו למסע קניות ובכל מקום השאירו את הסחורות והחליטו לבוא אחר כך לאסוף את הכל בפעם אחת אך ככל שהקניות התארכו התעייפו האנשים והחליטו לחזור למלון, משחזרו וראו שנהיה מאוחר אמרו לצעיר שביניהם אולי תלך אתה ותאסוף את הסחורות, הלך הצעיר לבעל המלון וביקש את הכסף אך בעל המלון אמר שאינו יכול לתת לו רק אם כולם יבואו ביחד, צעקו לו השניים מחדרם שהוא יכול לתת לו ואכן נתן לו, משעברו השעות והשותף לא חזר הבינו שני השותפים שנפלו בפח והשותף ברח, באו לבעל הבית ואמרו לו תן לנו את הכסף אמר להם נתתי לחבר שלכם אמרו לו אבל הרי סיכמנו שתתן את הכסף רק אם אנחנו שלשתינו ביחד הלכו השותפים ותבעו את בעל המלון למשפט, השופט ששמע את פרטי הסיפור הצדיק את השותפים וחייב את בעל המלון לשלם תוך חודש את מלוא הסכום, הסתובב לו בעל המלון בעצבות גדולה ולא ידע מהיכן ישיג סכום כסף כה גדול,
בינתיים הגיע אל מלונו אורח מירושלים שראה אותו ושאל למה פניך נפולות, סיפר לו המלונאי את כל הסיפור, אמר היהודי אל דאגה אני אבוא איתך לבית המשפט ואני מתחייב שלא תצטרך לשלם כלום ואכן ביום המשפט הגיע היהודי מירושלים עם בעל המלון ואמר לשופט חברי מעונין לשלם את הסכום המלא אבל על מנת לעשות זאת הוא חייב שיבואו שלשתם כפי שסוכם יביאו נא שני השותפים את השותף השלישי ויקבלו את מלוא הסכום…
פרשתינו פותחת במצות הבאת הביכורים לבית המקדש אדם שעבד קשה, זרע וחרש על מנת לקבל פירות, כאשר מגיעה סוף סוף השעה והוא רואה פירות צריך דבר ראשון לקחת את הפירות הראשונים ולהביאם לבית המקדש לכוהנים. כאשר במעשה זה מראה האדם עד כמה חזקה אמונתו בה’ שברכת ה’ היא תעשיר ואינו חושב שכוחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה, 
מצוות הביכורים החלה רק לאחר כניסתם של עם ישראל לארץ ורק לאחר 14 שנה בהם כבשו וחילקו את הארץ ליושביה כנאמר בכתוב כי תבוא אל הארץ… וירשתה וישבת בה,
אפשר להבין למה התורה אומרת שהאדם ימתין עד שייקבע במקומו ואז יתחיל לתת כי רק אחרי שייקבע במקומו יוכל להתחיל לגדל פירות ואז ייתן אבל מדוע ציוותה התורה שכל עם ישראל ימתינו עם מצווה חשובה זו 14 שנים? הרי חלק גדול בעם כבר קיבל את מקומו וקבע את עצמו ולמה לא יתחילו לתת ביכורים מיד ברגע שיוכלו ?
אלא שכאן מעבירה לנו התורה מסר מאוד חשוב, מצות הביכורים צריכה להיעשות בשמחה כנאמר בפסוק ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה’ ושמחה אמיתית היא רק כאשר כל העם כולו נמצא כל אחד במקומו יהודי אינו יכול לשמוח כאשר יש יהודי נוסף שעדיין לא הגיע אל המנוחה והנחלה ועל זה נאמר ברכינו אבינו כולנו כאחד אם רוצים את ברכת השם צריכים כולנו לבוא ביחד.
מצוות הביכורים קיימת רק בזמן שבית המקדש קיים אבל גם כיום ישנה מצוות הביכורים בשדה הרוחני של האדם כאשר את ראשית הפירות על האדם לתת לה’ אם זה בהתעוררו משנתו לתת את הדקות הראשונות לתפילה לאלוקים, אם זה את כספו הראשון לתת לצדקה ואם זה בכוחו את כוחו החזק להקדיש לקיום מצוות ובעניין זה יכול אדם להרגיש אני את נפשי הצלתי עשיתי את הנדרש ממני ומה איכפת לי מה קורה עם יהודי אחר ועל זה אומרת לו התורה שעם ישראל חיכה עד שכל יהודי יגיע למנוחתו ונחלתו וכך גם אתה אינך יכול לשמוח עד שלא תראה שלכל אחד יש את כל הנצרך לו בגשמיות וברוחניות.
ויהי רצון שנזכה בקרוב לגאולה אמיתית ושלימה ואז נגיע כולנו אל המנוחה והנחלה ונוכל להיות בשמחה אמיתית.

מעבר לסרגל הכלים