דבר תורה – לך לך

לו ישמעאל יחיה לפניך

יש לשאול: מדוע לא הסכים הקב”ה לבקשתו של אברהם שישמעאל יהיה זה שילך בדרכיו של הקב”ה וימשיך את דרכו של אברהם, אלא עמד על כך שיולד יצחק, ודווקא “ביצחק יקרא לך זרע”? הביאור בזה הוא, שהדבר נובע משני הבדלים מרכזיים שמצאנו בין ישמעאל ליצחק: א. לידתו של ישמעאל באה בדרך רגילה וטבעית, ואילו יצחק נולד בנס גדול ומופלא.

 ב. הברית בין ישמעאל לקב”ה נכרתה כשישמעאל היה בן שלוש עשרה, בגיל של הכרה והבנה שכלית, ואילו יצחק נימול בהיותו בן שמונה ימים, כשלא היה מסוגל כלל להבין את משמעות הדבר. ישמעאל מסמל את הטבע, את התהליכים הרגילים של העולם. גם כשנוצר קשר בינו ובין הקב”ה – הוא בא במסגרת הטבע, במסגרת ההבנה וההשגה האנושית, ולכן מטבעו הוא מוגבל וניתן לשינויים. ולכן רצה הקב”ה דווקא ביצחק – שלידתו הייתה בדרך על טבעית, והקשר בינו ובין הקב”ה לא היה תלוי בהבנתו, אלא היה טבוע בעצם מהותו, מאז היותו בן שמונה ימים, שכן קשר כזה הוא נצחי ואינו ניתן לשינויים, ורק הוא יכול להיות בסיס להקמתו של עם ישראל.

 לקוטי שיחות ח”א

image_printהדפסה
מעבר לסרגל הכלים