הלימוד מתפילת חנה
נקודת העבודה בראש השנה היא הכתרת הקב"ה למלך, הכתרת המלך וקבלת מלכותו נעשית דווקא ע" תנועה של ביטול בתכלית, כשאדם משעבד את כל רצונותיו למלך עד שאינו חש כלל ברצונותיו ה"פרטיים", מצד שני ראש השנה הוא יום הדין על כל צרכי האדם הגשמיים והרוחניים ,ואנו מתפללים עליהם בתפילותינו, אם כך נשאלת השאלה כיצד אנו יכולים להיות בשתי תנועות נפשיות מנוגדות -מצד אחד צריך בראש השנה להיות בביטול ומצד שני עלינו לבקש בראש השנה בקשות גשמיות?
את התשובה לכך נוכל ללמוד מהפטרת חנה הנאמרת בראש השנה. בנוסף מסיפור ההפטרה נוכל להבין מהי עבודתנו העיקרית בראש השנה.
בהפטרה מסופר שעלי הכהן רואה את חנה מתפללת בבית ה' והוא חושב שהיא שיכורה, וטוען כלפיה "עד מתי תשתכרין?", ועל כך השיבה לו חנה "לא אדוני.. ואשפוך את נפשי לפני ה' "-כלומר אני לא שיכורה אלא אני מתפללת בשפיכות הלב לפני ה'.
שואל הרבי –כיצד ייתכן שעלי הכהן טעה טעות כזו, מן הקצה אל הקצה ,במקום שיבחין שחנה מתפללת בשפיכת הנפש ,חשבה לשיכורה? בנוסף שואל הרבי מדוע התורה מספרת לנו על טעותו של עלי, הלוא אפילו בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב ועל אחת כמה וכמה על עלי הכהן!?
מכך מסתבר לומר שעלי לא חשב שחנה שכורה במובן הפשוט, אלא ל"שכורה" בעניין התפילה- השל"ה הקדוש אומר שתפילת חנה הייתה בראש השנה, וטענתו של עלי הייתה מדוע ביום המלכת המלך את מרבה להתפלל ולבקש בקשות אישיות, לטענתו בשעה שאדם עומד בבית ה' ,עליו להתמקד בעובדה זו בלבד ולא לעסוק ברצונותיו האישיים ובפרט בראש השנה –ביום המלכת המלך!
ועל כך השיבה לו חנה "ואשפוך את נפשי לפני ה'"-בקשתי "ונתתה לאמתך זרע" (התפללה לבן) אינה נובעת מרצון אישי אלא היא נובעת מעומק פנימיות הנפש, ממקום שאין בו רצונות אישיים ,אלא דבקות בבורא בלבד, ולכן בתפילתה נדרה "ונתתיו לה 'כל ימי חיי" ,כלומר שכל חייו של הבן שיוולד יהיו מסורים ונתונים להקב"ה.
ובמענה חנה נסתתמה לגמרי טענת עלי והוא הסכים עמה ונתן לה את ברכתו.
מעניין זה אפשר ללמוד על עבודתנו בראש השנה- בקשת הצרכים האישיים בראש השנה צריכה להיות למען גילוי מלכותו של הקב"ה-כלומר אנו צריכים לבקש עניינים גשמיים בכדי שבאמצעותם נוכל ל"דבוק בקב"ה ובכך להשלים את הייעוד של המלכת המלך.
ומחדש הרבי שאפילו שבחיצוניות אדם מבקש עניין גשמי עבור צרכיו האישיים ,בפנימיות נשמתו רוצה בכך, על מנת שיוכל לעבוד את הקב"ה בצורה נעלית יותר ובכך ישלים את חלקו בעניין המלכת הקב"ה למלך על כל העולם כולו.
מומלץ!
