תוספת ערי-מקלט
התורה מצווה את עם-ישראל להכין שש ערי-מקלט בארץ-ישראל, שאליהן יוכל להימלט מי שרצח אדם בשגגה. בפרשתנו באה התורה ומוסיפה, שלעתיד לבוא, כש"ירחיב ה' אלוקיך את גבולך",יהיה עלינו להוסיף עוד שלוש ערי-מקלט.
דבר זה מעורר תמיהה: הלוא הרחבת הארץ הזאת תהיה לאחר ביאת המשיח, כאשר העולם כולו יהיה עולם מתוקן, וברור שלא יהיו אז חטאים ועל-אחת-כמה-וכמה רציחות; מדוע דווקא בתקופה הזאת יהיה עלינו להוסיף עוד שלוש ערי-מקלט?
ההסבר לכך – תוספת ערי-המקלט נועדה לקלוט את האנשים שרצחו בשגגה בזמן הזה לפני ביאת המשיח,והם יזדקקו לגלות לערי המקלט כדי לכפר על עוונם ולתקן את חטאם.
אולם מאחר שהתורה קושרת את תוספת ערי-המקלט עם תקופת הגאולה, יש לומר שקיים קשר פנימי ותוכני בין הדברים. כלומר, דווקא בזמן הגאולה, שאז יתעלה העולם לדרגה עליונה יותר, יש צורך בשלוש ערי-מקלט נוספות.
תורת החסידות נותנת לכך הסבר רוחני עיר-מקלט רומזת לתורה, כפי שנאמר: "דברי תורה קולטים". התורה היא המקלט שאליו ניתן להימלט מפני החטא ולכפר על החטא. ברוחניות העניינים, כל חטא ועוון הוא בבחינת 'הורג נפש', שכן על-ידי החטא נפגם צינור החיים של הנשמה. התקנה לזה היא 'להימלט' לעיר-המקלט, היא התורה.
בזמן הזה יש ששה ערי-מקלט, שהן כנגד שישה סדרי משנה, שבהם כלולים כל פרטי הדינים וההלכות של מצוות התורה. כשיהודי מכניס את עצמו לתוך 'ערי-המקלט' הללו, לתוך ששת סדרי המשנה, הוא מציל את נפשו מיד היצר הרע ומתקן את חטאיו.
בימות המשיח, כשתסתיים עבודת עם-ישראל בבירור הטוב מהרע, תוספת זו של ערי-מקלט תמצא את ביטויה הרוחני בתוספת מיוחדת בתורה. תתגלה אז התגלות חדשה של התורה, שעליה נאמר "תורה חדשה מאיתי תצא", ותורה זו תהיה בבחינת 'מקלט' שימנע כל אפשרות של מתן ביטוי לרע.
כמו כן הפרשה נקראת בחודש אלול כדי שנוכל ללמוד ממנה כיצד עלינו להתנהג בחודש אלול -כמו שהרוצח בשגגה יכול לברוח לעיר מקלט ולהינצל, וכל הדרך אל העיר מקלט מוצבים לו שלטים שכתוב עליהם מקלט וכך הוא יודע את הדרך, כך בחודש אלול ,הקב"ה עוזר לנו ומראה לנו את הדרך הנכונה שהיא לכיוון עיר המקלט הרוחני- לימוד התורה וכך נזכה אי"ה בדין בראש השנה
