דבר תורה קצר -קדושים

קדוש קדוש קדוש

דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם קדשים תהיו כי קדוש אני”

צריך להבין את הכפילות בפסוק – דבר ואמרת לכאורה זו אותה משמעות?

התשובה לכך רמוזה בחלום שחלם הגאון מבריסק – בחלומי למדתי בישיבה של מעלה .ועסקנו בעניין הקדושה, מדוע אנו אומרים בקדושה 3 פעמים את המילה קדוש, ואנו אומרים ה’ צבאות מלא כל הארץ כבודו רק אחרי הקדוש השלישי, ונתגלה לי הטעם בחלום – אנו אומרים  3 פעמים קדוש כנגד 3 בתי המקדש ,בית המקדש הראשון והשני נחרבו ועל כן אין ראוי לומר אחר זה ה’ צבאות, הקדוש השלישי בקדושה כנגד בית המקדש השלישי – בבית השלישי שיבנה במהרה בימינו נוכל לומר ה’ צבאות מלא כל הארץ כבודו.

 נבאר מכאן  את הרמז בפסוק בפרשתינו- “קדשים תהיו”-לשון רבים מרמז על בית המקדש הראשון והשני, שנבנו ע”י בני אדם, ראשון ע”י שלמה ושני ע”י כורש, וכיוון שנבנו ע”י בני אדם בסוף נחרבו, ו”קדוש אני” מרמז על הבית השלישי שיבנה בעיקרו ע”י הקב”ה ולכן יהיה בניין נצחי.

וזהו כפל הלשון דבר ואמרת ,דבר כנגד “קדושים תהיו” ואמרת כנגד “קדוש אני”, דיבור הוא לשון קשה-כמו שנאמר “דבר האיש איתנו קשות”, ואמירה לשון רכה כמו שנאמר “כה תאמר לבית יעקב”, בלשון רכה.

ועל כן כנגד בתי המקדש הראשון והשני כתוב לשון דבר – לשון קשה ,כיוון שנחרבו, וכנגד הבניין השלישי שיהיה נצחי כתוב לשון אמירה- לשון רכה, כיוון שיהיה קיים לנצח.

מעבר לסרגל הכלים