המעלה שבניסיון העשירי
בתפילות אנו מרבים לבקש שתעמוד לנו הזכות של הניסיון העשירי של אברהם אבינו -עקדת יצחק .
והרי לפני ניסיון העקידה עבר אברהם אבינו ניסיונות נוספים, כגון ניסיון אור כשדים- הפלתו של אברהם אבינו ע”י נמרוד לכבשן האש . מדוע אנו לא מזכירים שתעמוד לנו זכות ניסיון זה? כמו כן בהיסטוריה של עם ישראל היו צדיקים רבים שמסרו את נפשם על קידוש ה’ (כגון חנה ושבעת בניה) ואנו לא מרבים להזכירם בתפילות כמו שאנו מזכירים את עקדת יצחק, לפיכך צריך להבין מה המיוחד במסירות הנפש של אברהם אבינו בעקדת יצחק שדווקא אותה אנו מרבים להזכיר בתפילות?
הביאור לכך- משמעותה של מסירות נפש אמיתית , אינה רק במסירת החיים ,אלא מסירות נפש אמיתית היא ויתור מוחלט על המציאות והישות, כלומר המסירות נפש נעשית לא בגלל חישוב שכלי כלשהוא, או לתכלית ומטרה כלשהיא ,או כדי להשיג ערך נעלה (אפילו רוחני) ,כגון פרסום האמונה שלך.
בניסיון אור כשדים אברהם אבינו הגיע למסקנה שמוטב לו להפקיר את חייו ובלבד שלא להסכים לאמונה מנוגדת, ובכך גם תתפרסם האמונה בקב”ה, כלומר אברהם אבינו השיג בקיום ניסיון זה ערך נעלה-פרסום האמונה בה’,ושמירה על אמונתו.
לעומת זאת במעשה העקידה אברהם אבינו לא השיג מטרה כלשהיא ,מלבד עצם קיום רצונו של הקב”ה, כיוון שאף אחד לא היה נוכח במקום העקידה,אפילו נעריו לא היו עימו, ואדרבה אילו אכן יצחק היה נשחט ,זה היה בניגוד להבטחת הקב”ה לאברהם-“ביצחק יקרא לך זרע”, והיה גורם לכך שכל ה”מפעל חיים” שהקים אברהם אבינו-פרסום אלוקות בעולם היה נגדע כיוון שלא יהיה מי שימשיך את דרכו.
וזה היה החידוש והמעלה על פני הניסיונות האחרים שהיו לאברהם ,ועל פני מסירויות נפש של צדיקים אחרים, כיוון שניסיון העקידה אינו מתיישב כלל בשכל, אלא היה פה ביטול מוחלט של מציאותו של אברהם אבינו, ובכך קיים את רצונו של הקב”ה. בגלל מעלתה המיוחדת של מסירות נפש זו אנו מרבים לבקש מהקב”ה שתעמוד לנו זכות זו אמן!