“האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים”
(מט א)
יעקב אוסף את בניו ומספר להם מה יקרה איתם באחרית הימים נשאלת השאלה
מדוע כתוב יקרא ב-א, והרי היה צריך להיות כתוב ב-ה כמו המילה מקרה?
הביאור בזה -תורה מלשון הוראה,ומעשה אבות סימן לבנים, כלומר יעקב אבינו רוצה ללמד אותנו ואת בניו מסר מסויים :
אם נפרק את המילה מקרה ל-2 נקבל את המילים רק מה’, כלומר כל מה שקורה לאדם הוא מה’ יתברך ,ואדם צריך לחפש בכל דבר שהוא רואה או שומע ובכל מקרה שקורה לו מסר מהקב”ה, כביכול ה’ קורא לו (עם א) ורוצה למסור לו מסר.
בפרשת בראשית ה’ קורא לאדם הראשון בקריאה “אייכה”- הרבי מליובאוויטש סיפר בכמה התוועדויות את הסיפור על רבנו הזקן, שכאשר ישב בכלא הרוסי שאלו אחד השרים למשמעות השאלה “אייכה” ששאל הקב”ה את אדם הראשון. רבנו הזקן השיב, שזו שאלה נצחית שהקב”ה שואל כל אדם: “אייכה?”, היכן אתה בעולם, מה עשית כדי למלא את שליחותך?.
כיצד הקב”ה קורא לנו “אייכה” בזמן הזה, הרי אנחנו לא שומעים שהקב”ה קורא לנו?
אלא אדם צריך להתבונן ולחפש בכל מקרה שקורה לו את הקריאה מהקב”ה ,כלומר מה המסר שהקב”ה רוצה שניקח מהמקרה -שקרה לנו,או שראינו,או ששמענו,ובכך להתעורר ללכת בדרך הישרה ולעשות את רצון ה’ בעבודת הבורא.