״כי אני הכבדתי את לבו״
מאת הרב שמעון מויאל
בפתח פרשתנו מצוה הקב״ה את משה רבנו ע״ה ללכת אל פרעה ולהתרות על מכת הארבה. אך ה׳ יתברך מבהיר למשה: פרעה לא יענה לאזהרה, ״ כי אני הכבדתי את לבו״- וכל זאת ״ למען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים״.
ולכאורה נראה לנו הדבר כלא הוגן: מצד אחד הקב״ה מכה את פרעה במכות נאמנות , ומצד שני מונע ממנו הקב״ה להיענות לדרישותיו , בכך שהוא מכביד את לבו של פרעה. אלא מסבירים המפרשים, במכות הראשונות אכן היה בידי פרעה כח הבחירה החופשית, ולא רק רצה , היה יכול לשחרר את ישראל .
אך מאחר שהרשיע והתריס כנגד ה׳, הענישו הקב״ה מידה כנגד מידה, על- ידי נטילת הבחירה החופשית ממנו. פרעה שהתרברב״ מי ה׳ אשר אשמע בקולו״, אומר בעצם: מדוע שאשמע בקול ה׳? הרי אני, פרעה, השליט הכל יכול, אני מחליט ואני קובע בעולם כלו. לכן מראה לו הקב״ה , שלא בלבד שהוא , פרעה, אינו כל יכול , ואינו מחליט וקובע, אלא אפילו על עצמו הוא אינו קובע. ובעוד שלאנשים האחרים יש בחירה חופשית פרעה משועבד לרצון ה׳, ואין לו אפילו את הדבר היחידי שנתן הקב״ה בידי אדם-את הבחירה החופשית.
אך עדיין עומדת בעינה השאלה: נכון שרשעותו של פרעה היא שגרמה לנטילת יכולת הבחירה ממנו, אך כיצד אפשר להענישו על כך שהוא ממאן לשלוח את בני ישראל, כשהדבר אינו נתון בשליטתו ?ועוד שאלה: אם אין בכוחו של פרעה להיענות לצווי ה׳ , לשם מה בכלל התרה בו משה? אלא, אומר בעל ״ התניא״ זיע״א , שאפילו מי שהוא רשע מרושע , ועליו נאמר: ״ אין מספיקין בידו לעשות תשובה״ משמים לא מאפשרים לו לחזור בתשובה בכל זאת אם הוא מתעקש, מתחזק ומתגבר על יצרו ועושה תשובה, בכל זאת מקבלים את תשובתו.
אמנם משמים לא עוזרים לא , ואף עורמים בדרכו קשיים עצומים, אבל אם הוא מתעקש ושב בתשובה בכל זאת – משמים מקבלים את תשובתו. כך גם פרעה – אף שנטלה ממנו הבחירה החופשית , וה׳ חזק את לבו, אילו היה מתחזק ועומד כנגד ״הכבדת הלב״, היה יכול לעשות תשובה ולמנוע מעצמו את המכות הנוספות . והואיל ופרעה לא נסה להתחזק ולהתגבר על ״הכבדת הלב״, נושא הוא באשמה על סירובו לשלוח את ישראל, ולכן היה ראוי לעונש. בדברים אלו טמון לקח נצחי : אם פרעה , הגוי הרשע, היה יכול לשוב בתשובה גם לאחר שה׳ יתברך הכביד את לבו – קל וחומר יהודי, שנשמתו היא ״ חלק אלוה ממעל ״, תמיד יש בו את הכח לשוב בתשובה. והקב״ה מצפה לתשובתו של כל יהודי באשר הוא שם , ואפילו מי שהתרחק ממנו מאד, והוא בתחתית המדרגה, ועליו נאמר : ש״אין מספיקין בידו לעשות תשובה״, בכל זאת ברגע שירצה באמת לשוב בתשובה לאביו שבשמים – יוכל לשוב מיד כהרף עין.
(על פי מאמר של כ״ק האדמו״ר מלובביץ )