דברים

 

דבר תורה קצר – דברים 

ותן חלקנו בתורתך

3 פעמים ביום בסיום תפילת שמונה עשרה אנו אומרים: “שיבנה בית המקדש במהרה בימינו ותן חלקנו בתורתך”. נשאלות השאלות :

1.מה הקשר בין בניין בית המקדש לבין הבקשה לקבל את חלקנו בתורה?

המשך לכתבה

שבת חזון-לראות את הטוב

היה פעם איש עשיר שעלה על גג בניין גבוה והדלת נטרקה, הוא מנסה לצאת ולא מצליח, נעמד בקצה הגג והתחיל לצעוק אבל אף אחד למטה לא שומע אותו, בלית ברירה הוציא שטר של מאה דולר וזרק,

המשך לכתבה

דברים שבת חזון להאזנה

דבר תורה קצר – ואתחנן

בפרשתנו משה רבינו  מתפלל 515 תפילות שיזכה להיכנס לארץ-ישראל עד שהקב”ה אמר לו שלא יבקש עוד בעניין הזה, “כי לא תעבור את הירדן הזה”.

המשך לכתבה

בפרשת ואתחנן, מתאר משה רבנו בפני הדור שעומד להיכנס לארץ-ישראל, את העוצמה של מעמד מתן תורה. את קול ה’ ששמע העם בסיני הוא מתאר במלים: “קול גדול ולא יסף”. במדרש רבה מוסבר משמעות המילים “קול גדול ולא יסף”, “שלא היה לו בת-קול”,
כאשר הקב”ה דיבר במתן תורה, לקול שלו לא היה הד.

המשך לכתבה

הגמרא לומדת מהפסוק  “וקשרתם לאות על ידך, והיו לטוטפות בין עיניך”, שצריך להניח תחילה תפילין של יד ואחר-כך תפילין של ראש: “כשהוא מניח, מניח של יד ואחר כך של ראש, וכשהוא חולץ, חולץ של ראש ואחר כך של יד”.

המשך לכתבה

פרשת ואתחנן-מה ענין הנחמה הכפולה? להאזנה

דבר תורה קצר – עקב

בתחילת פרשת עקב נאמר “והיה עקב תשמעון גו’ ושמר ה’ אלוקיך לך את הברית גו’, ואהבך וברכך וגו'” .

רבי אבן עזרה והרמ”בן מפרשים את המילה עקב-אחרית וסוף, זמן עקבתא דמשיחה, כלומר מדובר על שכר מצוות שמקבלים באחרית (“עקב”) הימים בימות המשיח.

המשך לכתבה

זה היה בשנים הראשונות של כהונתו של הרבי מליובאוויטש. ר’ שמשון טאק היה אז בחור צעיר, הוא הכיר את הרבי עוד לפני ההסתלקות של הרבי הקודם והייתה לו קרבה מיוחדת לרבי, ואפילו ידידות. יום אחד הוא קיבל את פניו של אחד מהחברים שלו, שהגיע עם הילד שלו, נער לקראת בר מצווה.

המשך לכתבה

בפרשת עקב, מתאר משה רבינו את שבירת הלוחות, כאשר ירד מן ההר וראה את בני ישראל בחטאם, “ואתפוש בשני הלוחות, ואשליכם מעל שתי ידי, ואשברם לעיניכם”. משה רבנו, לא מספר רק על עצם שבירת הלוחות, אלא הוא מדגיש שהדבר היה לעיני בני ישראל: “ואשברם לעיניכם“.

המשך לכתבה

פרשת עקב-שני הפירושים במילה עקב להאזנה
פרשת עקב-הביטול בקיום המצוות שאדם דש בעקביו (8:48 דקות) להאזנה

דבר תורה קצר – ראה

בפרשתנו מוזכר מספר פעמים המקום שה’ בוחר לשום את שמו ולשכון בו-

“המקום אשר יבחר ה'”. מכך שבית המקדש נקרא” מקום”,  למדים שקדושתו של בית-המקדש אינה חלה רק על הבניין וכליו, אלא על עצם המקום

המשך לכתבה

“דבר אחר” – זה הכינוי שהצמידו חז”ל לחזיר, כדי להימנע מאזכור שמו המפורש. והחזיר הזה הפך בעיני כל יהודי לאורך הדורות, לסמל הטומאה. האם יש לכך הצדקה? האם הסמל הזה מובן מאליו?  לכאורה, בוודאי שלא; עיון ברשימת החיה, הבהמה והעוף, שמופיעה בפרשתנו, לצד תנאי הכשרות וסימני האבחנה בין טהור לטמא, מלמד שללא ספק יש גרועים ממנו. 

המשך לכתבה

פרשת ראה-עבודת האדם בעולם להאזנה

דבר תורה קצר – שופטים

התורה מצווה את עם-ישראל להכין שש ערי-מקלט בארץ-ישראל, שאליהן יוכל להימלט מי שרצח אדם בשגגה. בפרשתנו באה התורה ומוסיפה, שלעתיד לבוא, כש”ירחיב ה’ אלוקיך את גבולך”,יהיה עלינו להוסיף עוד שלוש ערי-מקלט.

המשך לכתבה

שופטים- הירא ורך הלבבלקריאה
שופטים-עיר המקלטלקריאה

פרשת שופטים -הירא ורך הלבב להאזנה

דבר תורה קצר – כי תצא

בפרשתנו נאמר “כי יקח איש אשה גו’ והיה אם לא תמצא חן בעיניו גו’ וכתב לה ספר כריתות” (כד, א).
ונישואי איש ואשה בגשמיות רומזים על נישואי האיש והאישה הרוחניים, האיש זה הקב”ה והאישה היא כנסת ישראל. וכללות ענין הגלות הוא בדוגמת עניין הגירושין

המשך לכתבה

כי תצא- הנישואים הרוחנייםלקריאה
כי תצא–מעקה לגגךלקריאה

פרשת כי תצא- להאזנה
פרשת כי תצא- זכור את אשר עשה לך עמלק כיצד? להאזנה

דבר תורה קצר – כי תבוא

בפרשתנו אנו מצווים על מצוות ביכורים, לאחר מכן התורה מתייחסת באריכות לכללות קיום התורה והמצוות, מאחר שכל פרטי התורה מדויקים בתכלית  הכרחי לומר שיש קשר בין מצות ביכורים לכללות התורה וקיום המצוות, אם כן העניין דורש ביאור מה הקשר בין מצוה ביכורים שהיא מצוה פרטית לבין כללות התורה וקיום המצוות?

המשך לכתבה

פרשת כי תבוא- הבאת ביכורים לכהן גדול להאזנה

דבר תורה קצר – ניצבים

פרשתנו מתארת את קיבוץ הגלויות שיהיה בגאולה שנאמר-“ושב ה’ אלוקיך את שבותך” רש”י מפרש: מכך שכתוב “ושב” ולא כתוב “והשיב” רבותינו לומדים  שהשכינה שרויה עם ישראל בצרת גלותם.

המשך לכתבה

פרשת ניצבים- מתנת התשובה לקריאה

דבר תורה קצר – וילך

הרמב״ם אומר, שבעשרה ימים אלה התשובה והצעקה ״יפה ביותר ומתקבלת היא מיד״. על-אחת-כמה- וכמה השבת, שהיא שלמות הימים שלפניה ומברכת את הימים שאחריה, ודאי שבה מגיע עניין התשובה לשיא שלמותו  .

המשך לכתבה

וילך-שבת תשובהלקריאה

פרשת וילך-שבת תשובה (5:28 דקות) להאזנה

פרשת האזינו-

דבר תורה קצר – וזאת הברכה

התורה מסיימת בשבחו של משה רבינו ומזכירה את גדולתו בכך שלא קם עוד נביא כמותו אשר ידעו ה’ פנים אל פנים, וכן את האותות והמופתים שנעשו על ידו, ואת ידו החזקה אשר על ידה ניתנה תורה לעם ישראל.

הפלא הגדול הוא שהתורה בוחרת לסיים בפסוק ‘לעיני כל ישראל’, אשר לפי רש”י מילים אלו רומזות לשבירת הלוחות שנעשתה לעיני כל ישראל.

המשך לכתבה

פרשת וזאת הברכה- הקשר לשמיני עצרת להאזנה

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים