יצחק דומה לאברהם
הפרשה נפתחת במילים: "ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק".
מדוע אחרי שכבר נאמר כי יצחק הוא בנו של אברהם צריך לכפול ולומר "אברהם הוליד את יצחק"? מסביר רש"י: "לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה מה עשה הקב"ה? צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם, והעידו הכול אברהם הוליד את יצחק".
מפירושו של רש"י – "מה עשה הקב"ה?" – משמע שהקב"ה עשה נס – שיצחק יהיה דומה לאברהם.
נשאלה השאלה מה הנס הגדול, והלוא דרך העולם הוא שילדים נוטים להיות דומים להוריהם?
הנס שנעשה כאן דומה לנס קריעת ים סוף שנאמר עליו הביטוי -"קשה כקריעת ים סוף". הקושי שבקריעת ים סוף אינו בעמידת המים כחומה, שאין זה קושי כלל לגבי הקב"ה בורא שמים וארץ. הקושי הוא בצורך לשלב בעת ובעונה אחת מידות מנוגדות – מידת הדין ומידת הרחמים.
קריעת ים סוף נשאה הפכים: לבני ישראל היא הייתה ישועה והצלה (מידת הרחמים), אך באותה שעה הביאה כיליון על המצרים (מידת הדין). מידת הדין טענה "מה נשתנו אלו מאלו? אלו עובדי עבודה זרה ואלו עובדי עבודה זרה". על-פי חוקי הבריאה שקבע הקב"ה ב'סדר ההשתלשלות' של העולמות יש להתחשב במידת הדין, ובכל-זאת הקב"ה התעלם מחוקי הבריאה וחולל את הנס ששילב את שני הקווים המנוגדים.
בדומה לכך על פי חוקי הבריאה שקבע הקב"ה ,היה קושי ביצירת הדמיון בין אברהם ליצחק- תווי פניו של אדם מושפעים מהמאפיינים הרוחניים של נשמתו , מידתו של אברהם הייתה מידת החסד, ואילו מידתו של יצחק הייתה מידת הגבורה. מידת החסד ומידת הגבורה מנוגדות לגמרי זו לזו, ולכן על-פי כללי 'סדר ההשתלשלות' יצחק לא היה יכול להידמות לאביו.
על פי מאפייניו הרוחניים של יצחק ,יצחק היה צריך להיות דומה לאמו שרה, כיוון שגם מידתה של שרה היא מידת הגבורה,שרה מלשון שררה,ושרה בגימטריה דין אמת,(כפי שהדבר מתבטא בדרישתה של שרה "גרש את האמה הזו..")
ובכל-זאת התעלם הקב"ה מ'סדר ההשתלשלות', וכל זה כדי להתמודד עם "ליצני הדור", אלה ה'קליפות' המתנגדות לקדושה. כאשר הללו מנסים לטעון שמהותו של יצחק איננה קדושה, אלא באה מאבימלך, אין הקב"ה מתחשב כלל ב'סדר ההשתלשלות', ומדמה את פניו של יצחק לאלו של אברהם.
השילוב של אברהם ויצחק נושא עמו הוראה לכל יהודי, ביכולתו של כל יהודי לעבוד את הקב"ה בכל תנועות הנפש: לעיתים עליו להיות בתנועה נפשית של חסד- מידתו של אברהם, ולעיתים במידתו של יצחק-גבורה.
אולם כאשר יש ספק אם לנקוט במידת החסד או במידת הגבורה, יש לזכור שיצחק דמה לאברהם ולא להפך. לכן יש להעדיף את מידת ה'חסד'.
