ממתק לשבת פרשת נצבים
מאת הרב וילהלם בנקוק
בכפר קטן ליד העיר מז’יבוז’ היה חי רועה צאן צעיר, שנה אחת בימים שלפני יום הכיפורים התעורר בו הניצוץ היהודי והוא החליט ללכת להתפלל ביום כיפור, הוא הגיע לבית הכנסת של הבעל שם טוב, המוני יהודים נאספו להתפלל ביחד עם הצדיק, התפילה מתחילה וכולם רואים שהבעל שם טוב מתפלל השנה בדבקות עצומה, יותר מכל שנה, דביקותו של הבעל שם טוב סוחפת את כל הקהל וכולם מתפללים בהתרגשות גדולה, גם רועה הצאן נסחף בהתרגשות של כולם, הוא מרים את עיניו לשמים ואומר “ריבונו של עולם, אני לא יודע להתפלל, אבל אני יודע לנגן מאוד יפה בחליל אנגן בחליל שלי לכבודך, אנא קבל את תפילתי בדרך זו”, הוא לוקח את החליל ומתחיל לנגן ניגון רועים, כל המתפללים משתתקים לרגע ומנסים להבין מי זה מפריע כאן לתפילה בנגינה בחליל? רק הבעל שם טוב מסתובב עם חיוך גדול, מזמין את רועה הצאן לעמוד לידו ומאותו רגע התפילה זורמת בשמחה גדולה, עם סיום הצום מספר הרבי לתלמידיו על כך שראה בעיני רוחו קטרוג גדול חלילה על עם ישראל ולכן כל כך התאמץ בתפילתו, התפילה המיוחדת של כולנו לא ביטלה את הגזירה ורק החליל המיוחד של רועה הצאן הוא זה שהצליח לבטל את רוע הגזירה,
את הסיפור הזה סיפרתי לפני כמה שנים בבנגקוק, קם אחד המשתתפים והפנה שאלה אל הקהל, “מה היה כל כך מיוחד בחליל של הנער?” כולם כמובן ענו שהתפילה שלו היתה מכל הלב ובתמימות וכו’ אמר אותו בחור “אני חושב שהיה כאן עוד משהו מיוחד, כאשר עומדים המוני יהודים ביחד בבית הכנסת ומתפללים, כולם מתפללים שתהיה שנה טובה אבל אם נשאל כל אחד למה הוא מתכוון כשמבקש שנה טובה, כל אחד יסביר משהו אחר, אחד יגיד ששנה טובה זה שהגינה שלו תצמיח עגבניות, האחר יגיד שהפרה שלו תתן חלב, אחד יבקש שמחיר היהלומים יעלה והשני יבקש דווקא שהמחיר ירד כי הוא עומד לקנות עכשיו יהלומים וכך כמספר האנשים כך מספר הפרשנויות למשמעות של שנה טובה, אבל כשנשמע קול החליל בבית הכנסת פתאום כל המחשבות של כולם התאחדו בשאלה “מה זה החליל הזה” ועצם זה שכולם התאחדו במחשבתם זה דבר שמחולל נפלאות ומבטל גזירות”
פרשת השבוע מתחילה במילים “אתם נצבים היום כולכם…ראשיכם שבטיכם…חוטב עציך ושואב מימך” פרשה זו נקראת באופן קבוע בשבת שלפני ראש השנה ומסבירים המפרשים שהמילה היום שבפסוק “אתם נצבים היום כולכם” מכוונת לראש השנה והפסוק אומר לנו שעל ידי “כולכם” על ידי האחדות האמיתית של יהודים מכל סוג שהוא זוכים להיות “נצבים” בראש השנה במשמעות שעומדים זקופים וזכאים בדין כאשר עם ישראל מאוחדים ומרגישים את הערבות ההדדית האמתית ביניהם אזי הם יכולים להגיע לדין ברוגע ובשלווה מתוך ידיעה שהקב”ה יזכה אותם בדין וכתוב אותם לשנה טובה.