ממתק לשבת פרשת כי תשא

ב"ה

ממתק לשבת פרשת כי תשא

כתב הרב וילהלם בית חבד בנקוק

ביערות של רוסיה צועד לו יהודי בלילה חורפי קר, הדרך לעיר עוד ארוכה והוא מרגיש שהוא לא מסוגל לשאת את הקור הנורא, לפתע הוא רואה מרחוק אור קטן שנותן לו הרבה תקווה, הוא מגביר את צעדיו ומגיע עד לבית קטן עם מזוזה על המשקוף, הוא מרים את עיניו לשמים ואומר תודה לה' שזימן לו את הבית היהודי הזה כך באמצע היער, הוא דופק בדלת אך אף אחד לא עונה, השעה כבר 2 בלילה ודרי הבית ישנים חזק, הוא דופק שוב ושוב ומשלא נענה הוא מתחיל להתייאש, מתיישב על מפתן הבית ומתחיל לקפוא, הוא מרגיש את אצבעות ידיו ורגליו קופאות ומבין שנגזר עליו למות כאן, לפתע הוא קם ממקומו ומתחיל לרקוד ולקפוץ וכך הוא מתחמם, הוא קופץ כך כמה שעות עד שבשש בבוקר היהודי התעורר, פתח את הדלת ומיד הזמין אותו להיכנס לשתות משהו חם ולחמם את גופו, יושבים שני היהודים ביחד והמארח שואל את האורח מה פשר הריקוד הזה שרקדת? עונה לו היהודי דפקתי על הדלת אבל כנראה ישנת חזק מדי ולא התעוררת, בשלב מסוים כבר די התייאשתי, התיישבתי על המפתן והתחלתי לקפוא אך פתאום חשבתי לעצמי מה יקרה כשתקום בבוקר ותראה יהודי שמת ליד הבית שלך בגלל שאתה לא התעוררת הרי לא תסלח לעצמך כל החיים, המחשבה שאני לא רוצה לגרום לך כזה סבל מילאה אותי בכוח והתחלתי לרקוד ולחמם את עצמי וב"ה שבזכות זה שדאגתי לך הצלתי את עצמי
בפרשתינו אנו קוראים על חטא העגל, עם ישראל עומדים זמן קצר לאחר מתן תורה המעמד בו שמעו מפי הקב"ה את הדיבר לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני ועושים עגל וצועקים בפניו אלה אלוקיך ישראל אשר הוציאוך מארץ מצרים, כשמתבוננים בסיפור המוזר הזה מתעוררת שאלה איך יכול עם שראה את אלוקים במו עיניו לחטוא בחטא כל כך חמור כשעברו בסך הכל 40 יום מאז המעמד הגדול? כדי להבין זאת נקדים שאלה מאוד פשוטה האם עם ישראל באמת חושבים שהעגל הזה הוציא אותם ממצרים הרי הם עכשיו הוציאו את העגל הזה מהאש? אלא שעם ישראל לא מתכוונים כאן חלילה למצוא מחליף לקב"ה, הם חושבים שהעגל יחליף את משה רבנו והם אומרים על העגל "אותו אלוקים שהתגלה אלינו עד עכשיו על ידי משה יתגלה אלינו על ידי העגל", הבעיה העיקרית של חטא העגל הייתה זה שעם ישראל התאחדו למען עשיית החטא הגדול הזה ולכן ככפרה לחטא העגל מקדימה הפרשה בתחילתה את מצוות מחצית השקל, במצווה הזו מתארת לנו התורה את אחת המגביות המוזרות שהיו בעם ישראל, בכל מגבית דואגים שההכנסות יהיו גדולות ומכובדות וכאן אומרת התורה העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט, במגבית זו הרעיון הוא השוויון בין כולם כל אחד נותן בדיוק את אותו הסכום ומוסבר בחסידות שהאחדות הזו היא זו שמכפרת על הפירוד שבין עם ישראל לקב"ה כי האחדות בין יהודים היא זאת שגורמת לאחדות בין עם ישראל לאלוקים ונצטוו להביא דווקא מחצית השקל בשביל שכל אחד ידע שכשהוא לבד ככל שיהיה חכם וככל שיהיה חשוב הינו רק חצי ואם לא יצרף אליו עוד יהודי אינו יכול להיות מושלם, השלמות האמיתית היא הידיעה שאיננו מושלמים בעצמנו ללא הזולת
כתב הרב וילהלם בית חבד בנקוק
שבת שלום

מעבר לסרגל הכלים