בס”ד
“הויה הוא האלוקים”
בתפילת נעילה אנו אומרים 7 פעמים הויה הוא האלוקים ,מה פירוש –”הויה הוא האלוקים”.
ומדוע אנו אומרים אותו 7 פעמים בתפילת נעילה?
על מנת להיכנס לעומק העניין נקדים ונבאר את ההבדל בשמות הויה ואלוקים.
השמות של הקב”ה כפי שהוא נתכנה בתורה (כגון הויה ואלוקים) מתארים את צורת התגלותו של הקב”ה בעולם.
אבל הקב”ה בעצמו (לא כפי שהוא מתגלה בעולם), בלתי-ניתן להגדרה כלשהי , ולכן גם אי-אפשר לכנותו בשם כלשהו. כשמדברים על הקב”ה בעצמו בקבלה ובחסידות אומרים ‘עצמותו יתברך’.
על מנת להבין את אופן התגלותו של הקב”ה בעולם על ידי השמות הויה ואלוקים נמשיל משל- בביתי יש גינה ובה פרחים ועצים מסוגים שונים, כל צמח זקוק לכמות מים שונה ,פרח קטן זקוק לליטר מים ביום, עץ קטן ל10 ליטר ביום ועץ גדול ל-30 ליטר ביום, על מנת לשלוט בכמויות המוזרמות לכל צמח, בניתי מערכת השקיה המחוברת למקור מים ראשי עם צינורות בגדלים שונים, כך שלכל צמח מוזרם הכמות המתאימה.
הקב”ה נותן חיות לנבראים לפי הצורך ,לצומח חיות גדולה יותר מהדומם ולחי חיות גדולה יותר מהצומח,
החיות הזו יורדת לעולם מהמקור-עצמותו יתברך, ומגיעה לעולם דרך שמות הויה ואלוקים.
שם הויה נמשל למים המוזרמים ,שהם נותנים את החיים לצמחים ,והצינורות הם המשל לשם אלוקים.
שם הויה מלשון מהוה (כל רגע ורגע) כלומר הוא מהוה את הנבראים ונותן להם את החיות (היכולת לחיות) .
תפקידו של שם אלוקים הוא ל”ווסת” את החיות, כלומר השם אלוקים מצמצם את החיות (כמו הצינורות במשל) ונותן חיות על פי הצורך לכל נברא ונברא.
אנו רואים בעולם רק את הגילוי של שם אלוקים (הצינורות) לכן הטבע בגימטריה שווה לערך של המילה אל-הים. כי הטבע בעצם מסתיר את הקב”ה בעולם.(כמו הצינורות שמסתירים על המים),(עולם מלשון העלם-הקב”ה מסתתר בבריאה).
כלומר השם אלוקים מצד אחד מצמצם את השם הויה ומצד שני גם מסתיר אותו.
כאשר אנו רואים שקורה נס בעולם כלומר שחוקי הטבע “נשברים”(למשל בקריעת ים סוף) אז אנו רואים את הגילוי של שם הויה ללא הצמצום של שם אלוקים.
לכן השם אלוקים מאפיין את מידת הדין –צמצום והסתר.
והשם הויה מאפיין את מידת החסד –נותן חיות לנבראים ופועל ניסים בעולם.
לפירוש המילים הויה הוא האלוקים יש שני הסברים:
הסבר ראשון: ביחס לעצמותו יתברך גם שם הויה בבחינת אלוקים ייחשב, כלומר ביחס לעצמותו יתברך גם שם הויה הוא צמצום כמו השם אלוקים , (כל גילוי בעולם מגיע אחרי צמצום גדול של הקב”ה, כך גם כל שמותיו של הקב”ה הבאים בעצם לגלות את כבודו פה בעולם ,אבל יחסית לעצמותו יתברך כולם רק הארה וצמצום מעצמותו יתברך ,ובאופן יחסי שווים).
הסבר שני: הויה “מתלבש” בשם אלוקים– עד עכשיו העולם קיבל את החיות דרך השם אלוקים (השם אלוקים הוא “הצינורות” של שם הויה) ותפקידו של השם אלוקים היה להסתיר את שם הויה – את הכח המהוה ,כעת השם אלוקים עולה בדרגתו והוא בעצם הופך להיות הויה (כאילו אלוקים מתחפש להויה) כלומר מידת הדין בעולם הופכת למידת החסד. ושם הויה כבר לא מסתתר דרך השם אלוקים ,אלא הנבראים מקבלים את חיותם ישירות משם הויה.
ביום הכיפורים ובעיקר בתפילת נעילה אנו עושים תשובה מאהבה ועל ידי התשובה אנו מגיעים עד עצמותו יתברך (לכן תפילת נעילה נקראת נעילה כי אנו עולים עד לעצמותו יתברך וננעלים השערים וכל עם ישראל נמצאים עם עצמותו יתברך בחדר אחד).
בתפילת נעילה אנו אומרים פעם אחת שמע ישראל ה אלוקינו ה אחד– הוא ענין העלייה עד עצמותו יתברך .
אח”כ אומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד– הוא ענין ההמשכה למטה (המשכת החסד והשפע לעולם)(כבוד מלכותו –כלומר הקב”ה מלך עלינו זה בבחינת גילוי ולכן “יציאה” מעצמותו יתברך).(ע”פ חב”ד ועדות אשכנז אומרים אותו 3 פעמים בכדי למשוך ב3 הספירות הראשונות חכמה בינה ודעת).
ואח”כ אומרים הויה הוא האלוקים 7 פעמים ,למשוך למטה ב7 הספירות האחרונות (הנקראות ז”א).
הסבר נוסף – 7 פעמים, כנגד שבעה רקיעים כלומר הקב”ה יורד שבעה רקיעים ובחג הסוכות הקב”ה נמצא איתנו .
על ידי אמירת שמע ישראל אנו מגיעים עד עצמותו יתברך. שם מתקיים ההסבר הראשון של הויה הוא האלוקים ,כיוון (כמו שהסברנו ) שאצל עצמותו יתברך הויה בבחינת אלוקים ייחשב.
על ידי אמירת 7 פעמים הויה הוא האלוקים אנו מושכים את השפע והחסד מלמעלה למטה ואז מתקיים הפירוש השני-הויה “מתלבש” בשם אלוקים. כלומר העולם עולה מדרגה ובחג הסוכות ושמחת תורה שם הויה מתגלה בעולם,
כלומר בחג הסוכות העולם מתנהל דרך שם הויה דרך מידת החסד
,הקב”ה נמצא איתנו פה ויורד שפע וחסד גדול לעולם !
חג שמח!! (חסידות בפרשה-מאת אלדד חמו)
מבוסס על מאמר של הרבי מלובביץ (שובה עד הויה אלוקיך).