"ארז כלבנון ישגה"
מלשון הכתוב בפרשתינו- "ויקחו לי תרומה"- משמע שכל החומרים שהיו נחוצים להקמת המשכן היו בידי בני ישראל, ומה שנותר הוא שהגבאים יקחו אותם מידיהם.
נשאלת השאלה –הרי בנ"י היו בדרכם במדבר ,ומן הסתם לא נשאו עמם דברים כבדים שאין בהם צורך , וכעת שמשה מעביר להם את ציווי ה' לעשות את המשכן ,מעידה התורה שהיה ברשותם אפילו עצים, אם כך צריך להבין מדוע בנ"י סחבו איתם עצים למדבר?
זוהי בדיוק שאלתו של רש"י על עניין זה-"מאין היו להם במדבר"? רש"י עונה "פירש רבי תנחומא : יעקב אבינו צפה ברוח הקודש שעתידין ישראל לבנות משכן במדבר והביא ארזים למצרים ונטעם, וציווה לבניו ליטלם עמהם כשיצאו ממצרים".
תמוה הדבר, מדוע יעקב אבינו התאמץ כל כך והלך לארץ ישראל והביא משם ארזים ונטעם במצרים ,למעלה ממאתיים שנה לפני יציאתם משם, והרי יעקב אבינו היה יכול פשוט לומר להם- לכשיגיע זמן הגאולה ממצרים ילכו ליער סמוך וייכרתו משם ארזים או שייקנו ארזים מסוחרי אומות העולם וייקחו אותם עימם למדבר?
התשובה לכך רמוזה בשמו של המפרש רבי תנחומא, תנחומא מלשון תנחומין, יעקב אבינו התאמץ והביא ארזים דווקא מארץ ישראל ונטעם במצרים ,בכדי שכל זמן השיעבוד במצרים ,בנ"י יראו את הארזים (שגובהם רב) וייזכרו שיבוא יום והם יגאלו ויקחו את הארזים עימם בדרכם לארץ ישראל, כציווי יעקב אבינו, ובכך הם יקבלו נחמה במשך כל זמן הגלות הקשה.
וזו גם הסיבה שהיה ברשותם עצי ארזים זמינים לבניית המשכן.
התורה היא נצחית ופעולתו של יעקב אבינו בנטיעת הארזים במצרים, נותנת לנו כוח להתגבר גם על שאר הגלויות ובפרט על הגלות הנוכחית עד בוא משיח צדקנו. הביאור לכך- לנטיעת הארזים של יעקב אבינו הייתה גם כוונה רוחנית:" ארזים " הם רמז לצדיקים כמו שנאמר-"צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה", בכל דור ודור ישנו צדיק הדור שנקרא נשיא הדור, (ישגה מלשון התנשאות) כל נשיאי הדורות היו כלולים בנשמתו של יעקב אבינו (נשיא ר"ת ניצוצו של יעקב אבינו) ,ויעקב אבינו "נטעם" בכל דור ודור, בכדי שישפיעו על הדור ויעזרו לו לעבור את תקופת הגלות, מקורם של "ארזים" אלו הוא בארץ ישראל –כיוון שהצדיקים-נשיאי הדור, אינם נתונים למגבלותיה של הגלות, והגלות אינה קיימת לגביהם.
נשיאי דור אלו עוזרים לעם ישראל להתגבר על הגלות ולבנות משכן לשכינה גם ב"מדבר העמים".
