"ויפל על צוארי בנימן אחיו ויבך ובנימין בכה על צואריו"
פרשת ויגש
צריך להבין מדוע התורה מדגישה שהם בכו איש על צוארו של אחיו? כמו כן מדוע הם לא בכו איש על ראשו של אחיו?
מבואר במפרשים שהמילה צוואר מרמזת על בית המקדש כדברי הכתוב "כמגדל דוד צווארך".
צריך לבאר -מדוע בית המקדש לא מושווה לראש שהוא החלק הגבוה ביותר כמו שבית המקדש נמצא בגובהו של עולם? התשובה לכך: לאמיתו של דבר בית המקדש לא נמצא במקום הגבוה ביותר ,הוא נמוך מעין עיטם מעט.
אומנם הראש גבוה מהצוואר אבל דווקא בצוואר ישנה מעלה -דרך הצוואר עוברת החיות לכל חלקי הגוף, כך בית המקדש תפקידו להאיר ולהשפיע על העולם כולו, ואין מטרתו להיות מובדל מהעולם,לכן בית המקדש דומה לצוואר ולא לראש כיוון שהראש כשהוא לעצמו הוא נפרד ומובדל מיתר חלקי הגוף.
מכך אפשר להבין מדוע יוסף ובנימין בכו איש על צוארו של אחיו ולא על ראשו- יוסף בכה על שני בתי המקדשות שעתידין להיות בחלקו של בנימין ושסופן להיחרב , ובנימין בכה על משכן שילה שעתיד להיות בחלקו של יוסף וסופו להיחרב (רש"י).
ידוע שחורבן בתי המקדש היה תוצאה של שנאת חינם ,וראשית החטא של שנאת חינם הייתה מכירת יוסף, וכעת שיוסף ובנימין נפגשים הם מנסים לתקן עוון זה – והתיקון על כך היא אהבת חינם, כלומר אהבת אמת- שצערו של חבירו מכאיב לו יותר מצערו שלו , לכן כל אחד בכה על חלקו של אחיו ,ויש לכך רמז נפלא- "על צוארי" ו"על צואריו" בגימטריה :"ואהבת לרעך כמוך" (820).
