דבר תורה קצר-פסח-מדוע דווקא באביב

מדוע דווקא באביב?

יציאת מצרים חלה בחודש ניסן – בתקופת האביב, והתורה מצווה עלינו לחוג את חג הפסח דווקא  בתקופת האביב ,שנאמר :

 " שמור את חודש האביב ועשית פסח לה' אלוקיך כי בחדש האביב הוציאך ה' אלקיך ממצרים לילה".

כדי לכוון שחג הפסח יחול באביב, אחת לשנתיים שלוש אנו מעברים את השנה. נשאלת השאלה מדוע כ"כ חשוב לקב"ה שפסח יכול בתקופת האביב , הרי יציאת מצרים חלה בחודש ניסן ,אם כך מדוע לא מספיק שפסח יחול בחודש ניסן כנגד החודש שחלה יציאת מצרים בלי קשר לזמן האביב?

חכמינו מסבירים שהקב"ה עשה אתנו חסד מיוחד בכך שהוציא אותנו ממצרים לא בקור ולא בחום ,אלא בתקופה הכי נעימה בשנה.

לכן גם אנו מצווים לחוג באביב על מנת לזכור את החסד המיוחד הזה.

הרבי מלובביץ נותן הסבר נוסף לעניין, על מנת להבין את ההסבר צריך להתבונן בנקודות נוספות- ידוע שהאליל של מצרים היה טלה, נשאלת השאלה מדוע המצרים בחרו דווקא את הטלה כאליל, הרי הטלה היא חיה כנועה וחלשה , מדוע הם לא בחרו כאליל למשל את האריה מלך החיות?

על מנת לענות על כך צריך להבין מה הייתה התרבות האלילית במצרים- התרבות והקִידמה של מצרים התבססו על כוחות הטבע ועל התופעות הטבעיות, המצרים לא האמינו שקיים  אלוק ששולט בטבע ונמצא מעליו, ניתן לראות זאת בנילוס שהיה "עולה בכוחות עצמו " (כביכול) ומשקה את כל ארץ מצרים . לתרבות האלילית במצרים היו שני קווי יסוד: האלהת כוחות הטבע, והאלהת כוחות האדם, שהשכיל לנצל את כוחות הטבע.

בתקופת האביב הטבע נמצא בשיאו ,כלומר בתקופה זו התרבות האלילית של מצרים המתבססת על כוחות הטבע נמצאת בשיאה,המצרים האמינו וידעו להשתמש בכוכבים ומזלות,

מזל טלה שייך לחודש האביב, ולכן המצרים בחרו דווקא בו לאלוק, כלומר הבחירה בטלה הייתה בגלל שהוא שייך לאביב שבו התרבות האלילית בשיאה.

אם הקב"ה היה מוציא אותנו ממצרים בתקופה אחרת ,לא בזמן האביב, המצרים היו טוענים שהקב"ה הצליח לגבור על האלוק שלהם כיוון שזה לא היה בתקופת האביב, ובזמן זה האלוק שלהם לא נמצא בשיאו ,אבל אם זה היה בזמן האביב האלוק שלהם היה מנצח.

לכן הקב"ה גאל אותנו דווקא באביב וציווה אותנו לחוג את חג הפסח דווקא באביב על מנת להוכיח לעולם כולו שאין עוד מלבדו!

מעבר לסרגל הכלים