״ולמען תספר באוזני בנך… וידעתם כי אני ה׳ ״( שמות י׳ ב׳) / לקראת חג הפסח
מאת הרב שמעון מויאל
האדמו״ר מבעלזא זיע״א אומר על הפסוק : ״ולמען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים … וידעתם כי אני ה׳ ״, כי יש כאן מקום לשאול, מדוע התחיל הקב״ה את דבריו בלשון יחיד -״ולמען תספר באזני בנך״, ומסיים בלשון רבים- ״וידעתם כי אני ה׳ ״?
ומשיב האדמו״ר זצוק״ל , שאם נתבונן נראה שכלל ישראל שיצאו ממצרים לא יכלו לקיים בשלמות את מצות סיפור יציאת מצרים לבניהם, שהרי הם ובניהם היו במצרים, וראו במו עיניהם את האותות והמופתים, כמו שכתוב: ״אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים״ ( שמות יט׳ , ד׳). אולם היחידי שיכול היה לקים את מצות ספור יציאת מצרים היה משה רבנו , שהרי בניו לא היו בגלות מצרים , כמו שפרש רש״י הקדוש על הפסוק ״ויקח יתרו חתן משה את צפרה אשת משה אחר שלוחיה״(שמות יח׳ , ב׳) – שבקש משה להביא את אשתו ובניו למצרים, ואמר לו אהרון זיע״א : ״על הראשונים אנו מצטערים (שבאו למצרים) , ואתה בא להוסיף עליהם?״, ולכן שלח משה את אשתו ובניו בחזרה למדין. נמצא מכאן, שרק משה רבנו היה יכול לקים את מצות ספור יציאת מצרים לבניו, שהרי בניו לא היו במצרים , ולא ראו את כל הניסים והנפלאות שעשה ה׳ יתברך שם.
וצריך להבין , מדוע סבב הקב״ה את ענין זה כך שבניו של משה לא יהיו במצרים , כדי שמשה רבנו יהיה המספר הראשון לבניו על יציאת מצרים ? הלא כמו שהוציא הקב״ה ממצרים ששים רבוא , היה יכול להוציא גם את אשתו של משה ואת שני בניו! אלא, אומר האדמו״ר מבעלזא , על – פי המבואר בזוהר הקדוש , שכאשר איש ישראל מספר לבניו בליל הפסח על הניסים והנפלאות שעשה הקב״ה ביציאת מצרים , יש בכך סגולה מיוחדת להשריש בקרב בניו את אמונת ה׳ יתברך. ולכן סבב הקב״ה שמשה רבנו יהיה המספר הראשון לבניו על יציאת מצרים , כי אין ספק בכך שברוב קדושתו קים משה ע״ה מצוה זו בתכלית השלמות, עם כל הכונות, וזכה להשריש בקרב בניו אמונה בה׳ ובתורתו, ועל- ידי זה סלל את הדרך לכל ישראל, עד סוף כל הדורות, בכך שכשהם יספרו ביציאת מצרים לבניהם , בוודאי שיוכלו גם כן להשפיע על בניהם ולהחדיר בהם אמונה בה׳, כפי שעשה משה רבנו.
וזהו שאמר הקב״ה למשה: ״ ולמען תספר באזני בנך…״ -״תספר״ דווקא בלשון יחיד שאתה (= משה) תהיה היחיד שיוכל לקים את מצות סיפור יציאת מצרים לבניו בתכלית השלמות, ועל- ידי זה תסלול את הדרך לכל ישראל : ״וידעתם כי אני ה׳- ״וידעתם״ ,דוקא בלשון רבים, כדי שכל ישראל יוכלו להיכלל בך, ולהשפיע אמונה וידיעת ה׳ לבניהם אחריהם.
(על פי מאמר של הגה״צ רבי פנחס פרידמן שליט״א).
