דבר תורה קצר-חנוכה -נס פח השמן

מהות נס פח השמן

אנו מדליקים את נרות חנוכה לזכר הנס שמצאו פח של שמן שלא היה בו להדליק אלא יום אחד והדליקו ממנו שמונה ימים, נשאלת השאלה, כיצד בדיוק התרחש נס פח השמן?

יש לכך שני הסברים-

1. הנס בא לידי ביטוי בכמות השמן: כלומר, ביום הראשון מילאו את המנורה שמן, השמן בער ונגמר ,ובסוף היום, נעשה נס והכמות התמלאה שוב, וכך התרחש הנס במשך שמונה ימים.

 2. הנס היה באיכות השמן: הנס בא לידי ביטוי בכך שהשמן נעשה יותר איכותי –אותה כמות קטנה, שאמורה הייתה להספיק ליום אחד, דלקה בפועל שמונה ימים. כלומר כל יום כלתה רק שמינית מכמות השמן.

שני ההסברים הללו מעוררים שאלות. על-פי ההסבר הראשון שבמנורה התווספה כמות השמן כל יום בדרך נס ,נמצא שהדליקו את המנורה בשמן ניסי ולא בשמן זית טבעי, כמו כן נס מעין זה כבר התרחש בעבר-כאשר אלישע  הנביא עושה נס לאשה עניה וממלא שמן מועט בכלים רבים, אם כן נשאלת השאלה מה החידוש בנס חנוכה?

גם ההסבר השני שהתבטא באיכות השמן ,מעורר שאלה -ההלכה היא שצריך למלא את המנורה בשמן מלוא לוגמה (כלומר את כל הכמות), וכאן יוצא שמהיום השני לא היה במנורה מלוא לוגמה כיוון שכל יום נחסר שמינית מהשמן.

כמו כן גם נס מעין זה היה בעבר- כאשר שרה אמנו ורבקה אמנו הדליקו נרות שבת שדלקו מערב שבת עד לערב שבת הבאה –נס שהתבטא בשיפור איכות השמן ,אם כך גם פה נשאלת השאלה מה החידוש בנס חנוכה?

הרבי מציע הסבר שלישי על מהותו של הנס, בדרך שפותרת את השאלות האמורות, ועל-פיה אירע בנס חנוכה דבר מופלא שלא מצאנו כמותו:

כשהדליקו את הנרות, הם דלקו בדרך טבעית לגמרי, אלא שהקב”ה חולל נס, שהשמן לא נחסר. כלומר לאש הנרות הייתה התכונה של “אש של מעלה” ש”שורפת ואינה אוכלת”.

נס זה היה דומה לנס שהיה במקדש, ש”מקום הארון אינו מן המידה”. מצד אחד, הארון היה בעל מידות גשמיות מוגדרות, שניתנות למדידה, ומצד שני, כשמדדו מימינו ומשמאלו לרוחב הבית, קיבלו את הסיכום המלא של הרוחב, כאילו הארון לא היה תופס מקום. כך גם נרות החנוכה – הם בערו בעירה טבעית, ועם זה השמן לא התכלה.

בהסבר זה יש יתרון על שני ההסברים הקודמים בעניין נוסף, ע”פ ההסבר הראשון שהנס היה בכך שהתחדשה הכמות כל יום ,היה ניתן לראות את הנס רק פעם אחד ביום כאשר באו למחרת וראו שהכמות התחדשה, גם ע”פ ההסבר השני היה ניתן לראות את הנס רק פעם ביום כאשר ראו שכל יום נחסר רק שמינית מהשמן, אבל ע”פ ההסבר השלישי שהשמן נשרף ולא התכלה היה ניתן לראות את הנס בכל רגע ורגע.

מהות נס זה  שיקפה את המצב המיוחד שבו היה עם-ישראל שרוי בזמן ההוא. הם היו בתנועה  מתמדת של מסירות-נפש שלמעלה מטעם ודעת בכל רגע ורגע

מסירות-נפש זו הביאה את הנס הגדול של חנוכה נס מעל הטבע שהתרחש בכל רגע ורגע.

 

מעבר לסרגל הכלים