*פרשת מקץ, שבת חנוכה וקדושת המשפחה היהודית*
מאת איתמר חמו
אנו נמצאים בעיצומם של ימי החנוכה, ימים בהם אנו נזכרים בגבורת החשמונאים ובנס הגדול שנעשה בימים אלו. ננסה היום לגעת באחת מנקודות היסוד שעומדות בסוד נצחונם של החשמונאי, אשר מוארת גם בפרשיות השבוע העוסקות ביוסף באחיו.
חז”ל הדגישו מאוד שמצוות נר חנוכה היא מצווה של “נר איש וביתו”. לענ”ד יש כאן אמירה יסודית, שאבן הבניין ממנה מאיר האור לעולם כולו היא הבית. ואכן, כשאנו מתבוננים בגבורת החשמונאים אנו מוצאים שהבית מקבל מקום משמעותי וחשוב: המרד החשמונאי מובל על ידי משפחה- כפי שאנו אומרים בתפילת ההודאה: “בימי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול חשמונאי ובניו”. משפחת חשמונאי מובילה את המערכה.
הרב נריה זצ”ל מוסיף ומראה שבנוסח התפילה מוזכרים שלושה דורות: יוחנן, מתתיהו ובניו, ומעיר שכאשר ישנם שלושה דורות המחוברים זה לזה, ומחוברים יחד לאידיאל הגדול של קידוש שם ה’ בעולם, הרי שדבר לא יכול לעצור בעדם. כפי שכתוב: “והחוט המשולש לא במהרה ינתק”.
גם שני הסיפורים הנוספים שמלווים אותנו בימי החנוכה: סיפורה של יהודית וסיפורה של חנה ושבעת בניה, מפגישים אותנו עם עוצמתה וקדושתה של המשפחה.
היוונים ניסו לפגוע בנקודה זו, בקדושת המשפחה, ולכן למשל גזרו שכל הנישאת תיבעל תחילה להגמון. ובכלל ניתן לומר ש”שלוש הגזירות” שגזרו היוונים על ישראל היו מכוונות לנקודה הזו:
הגזירה הראשונה הייתה שלא למול את הבנים. גזירה זו יוצרת נתק בהמשכיות הברית שבינינו לקב”ה. הורים יהודים, מיד בתחילת חייו של בנם מטביעים בו את אות הברית ובכך קושרים אותו לשלשלת הדורות שהחלה מאברהם אבינו- כפי שמברך האב בברית “…אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו”.
הגזירה השניה והשלישית היו שלא לשמור את השבת ושלא לקדש חודשים (נראה שעיקר כוונתם בגזירה זו הייתה שלא יחוגו את המועדים, וזאת על ידי ביטול הלוח העברי). גם גזירות אלה מכוונות לפגיעה בלכידות המשפחתית, שכן החיבורים והכינוסים המשפחתיים מתרחשים בשבתות ובמועדים. מטרתם של היוונים הייתה שאם לא יחוגו את השבתות והמועדים הרי שתלך ותיפרם הלכידות המשפחתית הנוצרת סביב מועדי ה’.
גם בפרשיות השבוע, למרות כל מה שעבר יוסף כתוצאה ממעשי אחיו, הוא לא שומר להם טינה אלא להיפך, מנסה לאחד אותם סביב יעקב אביהם.
גם שמו של החג מורה על נקודה חשובה זו של המשפחתיות, “חנוכה” מלשון חינוך, חינוך דור ההמשך.
כשהמשפחה מתאחדת סביב אידיאל גדול, סביב עשיית חסד בעולם זה החינוך הטוב ביותר לכך שהבנים והבנות, הנכדים והנכדות ימשיכו בדרך זו של עשייה והוספת אור וטוב בעולם, בבחינת “מוסיף והולך” כמו נרות החנוכה.
שבת שלום, חנוכה שמח וחודש טוב.