"ושם הקטנה רחל"
נאמר בפרשה "וללבן שתי בנות: שֵׁם הַגְּדֹלָה לֵאָה, וְשֵׁם הַקְּטַנָּה רָחֵל".
התורה יכלה לכתוב בלשון יותר מקובלת- שם הבכורה לאה ושם הצעירה רחל, כמו שמופיע בהמשך הפרשה :" וַיֹּאמֶר לָבָן, לֹא-יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ–לָתֵת הַצְּעִירָה, לִפְנֵי הַבְּכִירָה".
צריך להבין מה רצתה התורה להדגיש בכך שנאמר "ושם הקטנה רחל" ?
לפני שנבאר נקדים שאלה נוספת -חודש אייר נכתב בב' יודי"ן , הרמז לכך ש"אייר" ראשי-תיבות – אברהם יצחק יעקב רחל.
כמו כן ארבעת הרגליים במרכבה העליונה הם-אברהם ,יצחק ,יעקב ורחל,(*ראה הערה) העניין דורש ביאור מכיוון שמשלושת האבות יצאו לבסוף כל עם ישראל ואילו בני רחל הם שני שבטים בלבד, יוסף ובנימין ,אם כך מפליא מה זכתה דווקא רחל אימנו להימנות עם שלושת האבות, ולהיות חלק במרכבה העליונה?
הביאור לכך – המדרש מספר שכולם אמרו שלאה מיועדת לעשיו ורחל ליעקב, וכשראתה רחל אימנו שאביה לבן מכניס תחת החופה את לאה אחותה במקומה, מסרה רחל ללאה את הסימנים שמסר לה יעקב על מנת שלאה לא תתבייש ,ותזכה להתחתן עם יעקב הצדיק ולא עם עשיו הרשע , כמה תעצומות נפש היו לרחל במעשה זה, רחל אימנו הייתה מוכנה "להקטין" את עצמה ולוותר על עתידה בשביל אחותה, לרחל לא היה ברור בשעת המעשה שיעקב יסכים לאחר מכן להתחתן גם איתה, ובמיוחד לאור העובדה שמסרה לאחותה את הסימנים ברצון.
כמו כן מבואר במדרש שרחל הסכימה להיקבר על אם הדרך ולא במערת המכפלה יחד עם האבות והאימהות ,כדי שתוכל לעזור לבניה, כאשר נבוזראדן יגלה אותם מן הארץ והם יעברו ליד קברה, תצא רחל ותבקש עליהם רחמים.
גם במעשה זה רואים את מסירות הנפש של רחל אימנו ואת ביטולה למען כלל עם ישראל, לכן זכתה רחל אימנו להיות חלק מהמרכבה העליונה יחד עם האבות – עניין המרכבה הוא הביטול בתכלית אל רצון הרוכב שעליה, כיוון שהמרכבה מתקדמת לפי רצון הרוכב, הרוכב הוא הקב"ה והמרכבה הם האבות ורחל שהיו בתכלית הביטול כלפי הקב"ה.
בזכות מסירות נפשה של רחל עבור עם ישראל מבטיח הקב"ה "ושבו בנים לגבולם " בימות המשיח בגאולה הקרובה.
*יש גירסא שהרגל הרביעית היא של דוד המלך- הסבר נרחב ניתן למצוא בליקוטי שיחות חלק ז מהדורה ראשונה עמ 301
