״ותרא האשה כי טוב העץ… ותתן גם לאישה עמה ויאכל״
מאת- הרב שמעון מויאל
רש״י הקדוש פרש (פסוק כה׳):״…לא נתן בו (באדם הראשון) יצר הרע, עד אכלו מן העץ, ונכנס בו יצר הרע וידע מה בין טוב לרע״. תמהו על- כך המפרשים: הפלא ופלא, כיצד רש״י הקדוש אומר ״לא נתן בו יצר הרע״ – איך יתכן לומר שלפני חטא האדם הראשון לא היה בו יצר הרע? הלא אנו רואים שהאדם הראשון עבר על ציווי הקב״ה ואכל מעץ הדעת, ואם לא היה בו היצר הרע , מה אם כן גרם לו לעבור על אזהרת הקב״ה ?
ועוד אמרו חז״ל , שתכלית בריאת האדם בעולם הגשמי הזה , היא שילחם מלחמת חורמה ביצר הרע המפתהו , כדי לקיים את רצון ה׳(כמו שדרשו על הפסוק ״ואהבת את ה׳ אלוקיך בכל לבבך״- בשני יצריך- ביצר הטוב וביצר הרע).ואם כך הדבר , איך אפשר לומר שבאדם הראשון לא היה יצר הרע , לפני האכילה מעץ הדעת? וכי איזו תכלית ותועלת יש בבריאת אדם שאין בו יצר רע?
אלא, אומרים חז״ל : אין ספק שהקב״ה ברא את האדם עם אפשרות של בחירה בין הטוב ובין הרע, אלא שהיצר הרע היה מחוץ לגוף האדם, בדמות הנחש, ואילו גוף האדם היה קדוש , זך ונקי, ונמשך רק אחר הצד הטוב, ולפני חטא עץ הדעת, היה פירוד מוחלט בין היצר הרע לבין היצר הטוב . אולם לאחר שאכל האדם מפרי עץ הדעת, גרם הוא שהיצר הרע, שהיה חיצוני, נכנס לתוכו, ונתערבבו הטוב והרע בתוך האדם, ונוצר מושג חדש של ״יצר הרע״- לא רק יצר הרע הפועל מחוץ לגוף ומנסה לפתות מבחוץ, אלא גם ״יצר הרע״ מסוכן יותר, הפועל מבפנים ( מתוך האדם עצמו) ומפתהו. דהיינו, האדם, בחטאו גרם לכך שיצר הרע החיצוני נכנס לתוכו, ולכן חש עתה, שהוא עצמו ( מצד גופו, שנברא זך ונקי ) נמשך עתה לעשות דברים המנוגדים לרצון ה׳ יתברך.
וזו הסיבה שדקדק רש״י ע״ה בלשונו: לא נתן בו יצר הרע , עד אכלו מן העץ, ונכנס בו יצר הרע ״- כלומר היצר הרע נברא גם הוא על – ידי ה׳ יתברך, אלא שהיה חיצוני לאדם, ונכנס לתוך תוכו, לתוך גופו הזך הנקי והקדוש של האדם , רק לאחר אכלו מעץ הדעת.
(מתוך מאמרו של הגה״צ פנחס פרידמן שליט״א )
