דבר תורה -פרשת שמות שפרה ופועה

שפרה ופועה

פרעה מצווה את המיילדות העבריות-שפרה ופועה להרוג את הזכרים.

רש”י מפרש:  “שפרה זו יוכבד על שם שמשפרת את הוולד ופועה זו מרים על שם שפועה ומדברת והוגה לוולד”.

נשאלת השאלה מהיכן רש”י הגיע למסקנה ששפרה ופועה הן יוכבד ומרים שנקראו בשמות אלו על שם פעולותיהן?

בנוסף יש קושי גדול בפשט הכתוב- כיצד ייתכן ששתי מיילדות בלבד הספיקו לכל נשות ישראל שהיו יולדות בקצב מהיר, ואף ששה בכרס אחת?

ההסבר לכך: ידוע שיוכבד ומרים לא עשו את ציווי פרעה והחיו את הילדים, ופרעה גילה זאת ושאל את המיילדות “מדוע עשיתן הדבר הזה ותחיינה את הילדים”? והמיילדות ענו לו ,שהנשים העבריות הן לא כמו הנשים המצריות ” כי חיות הנה”, הנה ראשי תיבות-הדלקת הנר ,נידה, הפרשת חלה, כלומר בזכות 3 המצוות של הנשים שהן מקיימות ,יש להן כוחות מיוחדים להתנהג מעל הטבע, והן לא נזקקות למיילדות, ויולדות לבד (כמו חיות השדה).

אם כך ,פרעה שואל אותן מדוע יש מקצוע כזה שנקרא מיילדות עבריות (והלא נאמר “ויקרא פרעה למיילדות העבריות”),והרי אם הן יולדות לבד למה בכלל קיים מקצוע כזה?

והמיילדות עונות לפרעה שהתשובה לכך טמונה בשאלה- יש מקצוע כזה אבל רק שתי נשים עובדות בו, וזה לא ייתכן ששתי מיילדות יספיקו לכל נשות ישראל, ומכך ראיה שנשות ישראל לא זקוקות למיילדות ויולדות לבד, והסיבה לכך שבכל זאת מונו שתי מיילדות לא הייתה בגלל צורך אמיתי בכך, אלא כדי להרגיע את רוחן וליישב את דעתן של נשות ישראל, שבמקרה הצורך יימצאו להן מיילדות ,אלא שבפועל הן אף פעם לא נעזרו בהן.

מהסבר זה אפשר להבין כיצד רש”י הגיע למסקנה ששפרה ופועה הן יוכבד ומרים- מאחר ומינויין של המיילדות היה רק בכדי להרגיע את רוחן של נשות ישראל מן ההכרח שנבחרו למשימה זו הנשים הצדקניות של אותו דור שהיו יוכבד ומרים שהיו נשים מיוחדות בצדקתן.

מעבר לסרגל הכלים