דבר תורה -סוכות-כפות תמרים

ביטול הישות שבכפות התמרים

ענין מצוות נטילת ארבעת המינים הוא התאחדות של כל הסוגים בבני ישראל.

נאמר במדרש שבלולב יש טעם ואין לו ריח, והוא מסמל את האנשים שלומדים תורה בדבקות, ופחות מקיימים מצוות (בוודאי שגם סוג זה מקיים מצוות והלא נאמר "כל ישראל מלאים מצוות כרימון" ,אלא מדובר על אנשים שמקיימים רק את המחוייב בשולחן ערוך ,ועיקר התמסרותם היא לתורה).

בלולב אנו נוטלים את כפות התמרים, כלומר את הענפים ולא את פרי התמר עצמו, והדבר תמוה- מאחר שייחודיותו של הלולב היא בכך שיש בו טעם (הכוונה היא לטעם התמרים) –מדוע המצווה היא ליטול דווקא את כפות התמרים – את הענפים,ולא את התמרים עצמם?

הביאור לכך: כאמור לעיל, ענין מצות נטילת ארבעת המינים הוא- התאחדות של כל הסוגים בבני ישראל, כדי שיהודי אחד יתאחד עם יהודי אחר, עליו להיות בביטול, כי ישות וגאווה מעכבים ומונעים את ההתאחדות עם הזולת, ולכן מודגש ענין הביטול דווקא במינים הנעלים : באתרוג שיש בו גם טעם וגם ריח ,ובלולב כיוון שהוא הגבוה מכולם (ולכן ברכת נטילת ארבעת המינים היא דווקא:  "על נטילת לולב").

באתרג מרומז בשמו עניין הזהירות מגאווה שכן ראשי תיבות אתרג- "אל תבואני רגל גאווה".

עניין הביטול והזהירות מגאווה בלולב בא לידי ביטוי  בכך שאין אנו נוטלים את פירות התמר, אלא את העלים שלו:

כשאדם לומד תורה ,בתחילה הוא מעלה סברות לכאן ולכאן ורק לבסוף הוא מגיע למסקנה, כאשר אדם עומד באמצע השקלא – וטריא, בטרם בירר והסיר את כל הקושיות והסתירות, אין הוא חש כל עונג, אדרבה יש לו ייסורים מכך שהעניין לא ברור לו ,בשעה זו אין לו שביעות רצון ולכן אין מקום להתעוררות ישות וגאווה מזה, אבל כאשר הוא מגיע למסקנה הוא חש תענוג ,ויכולה להתעורר אצלו ישות וגאווה מעצם ידיעת התורה.

בלימוד התורה, התמרים מייצגים את המסקנה ,והעלים מייצגים את השקלא וטרייה, ולכן עיקר הנענוע הוא בלולב, שכן בתחילה נוטה שכל הלומד באופן זה ,אחר כך נראה לו באופן אחר, ולאחר זמן הוא מוצא אופן שלישי, וכך הוא מנענע ומוליך ומביא את הסברא לכל "הששה קצוות" עד שהוא עומד על אמיתת העניין הנלמד.

וזוהי הסיבה מדוע אנו נוטלים כפות תמרים ולא את התמרים עצמם: על האדם לדעת תמיד שלימודו עודנו בשלב "העלים" ,לפני שהפרי יצא, והנחה זו, שוללת את הרגשת הישות היכולה לבוא מידיעת התורה, ובכך הוא יכול להתאחד עם שאר הסוגים בבני ישראל, וזהו גם הרמז שבמילים – כפות תמרים, כפות ,הכוונה קשור כלומר הוא מאוחד וקשור עם כל עם ישראל ,והם מאוחדים וקשורים עם הקב"ה.

 

מעבר לסרגל הכלים