ברכה והצלחה מעל הטבע
מאת-הרב אברהם חזן, רב שכונות נווה נוף וגני אביב
כל אחד מאיתנו אומר בכל יום: "בעזרת ה'", "ה' יעזור", או "בסיעתא דשמיא".
באמירות אלה, יכולות להיות שתי כוונות אפשריות: אפשרות אחת, שה' יעזור לנו במה שאנו עושים, "שישלח ברכה במעשה ידינו", כגון, שנצליח בעסק מסוים. אפשרות שניה, אומנם אנו עושים את ההשתדלות הנדרשת, אבל מבקשים שה' יעזור בדרך שהוא ימצא לנכון.כגון, שימציא לנו פרנסתינו בכל דרך שיבחר.
כמו שמסופר על יהודי שהיה צריך לעבור ניתוח, וביקש ברכה מהרבי שהניתוח יעבור בשלום. השיב הרבי: בעוד אתה מבקש שהניתוח יעבור בשלום, בקש שבכלל לא תזדקק לניתוח!.
בפרשת השבוע אנו קוראים על סיעתא דשמיא למעלה מהטבע לגמרי. אברהם אבינו שולח את אליעזר למצוא אשה עבור יצחק. באופן טבעי, הדרך אמורה לקחת כמה שבועות, וחיפוש האישה עוד כמה חודשים. לאחר מכן משא ומתן עם ההורים עוד כמה ימים, ולאחר מכן המתנה והכנות לחתונה עוד כמה חודשים טובים. כך זה אמור להיות לפי הטבע. אבל בפועל, אליעזר רק יוצא לדרך, וזוכה לקפיצת הדרך ומגיע באופן ניסי באותו יום לחרן; הוא רק מגיע לארם-נהריים, אל באר המים, והנה הכלה יוצאת אליו, הוא רק נכנס לבית בתואל, ההורים מיד מסכימים בלי דיונים ש"מה' יצא הדבר"; למחרת בבוקר, הוא רק רוצה לצאת, כאשר בני משפחתה אמרו "נקרא לנערה ונשאלה את פיה", השיבה רבקה מיד – "אלך", אף-על-פי שאליעזר לא דיבר איתה קודם-לכן כלל על ההצעה להינשא ליצחק. עוד באותו יום הוא חזר ליצחק, לקראת תפילת מנחה.
איך אליעזר זכה לסיעתא דשמיא מופלאה כל כך?
המפתח נמצא במילה אחת שאמר לו אברהם. אברהם בירך את אליעזר לפני יציאתו, ואמר "שה' ישלח מלאכו לפניך". אם אברהם היה אומר שהמלאך ילך "איתך" – פירושו של דבר שאליעזר הוא זה שעושה ומשקיע והמלאך רק הולך איתו ועוזר לו שיצליח. אבל אברהם מדגיש ואומר שהמלאך ילך "לפניך". כלומר, המלאך יסגור את כל הקצוות עוד לפני שאתה תגיע, הוא יבטיח לך את ההצלחה מראש. אתה רק צריך להגיע ולקצור את הפירות.
ואכן, ההצלחה לא באה ממעשי אליעזר, אלא ההצלחה באה משמים ואליעזר רק קיבל אותה לידיו. וכאן יש דבר מעניין: כאשר אליעזר מנהל את המשא ומתן עם בתואל, כדי לקבל את הסכמתו לשידוך בתו, שינה אליעזר, מלשונו של אברהם, ובמקום "ישלח מלאכו לפניך" אמר "ישלח מלאכו איתך". הכל דיבורים? והסיבה לכך, כאשר אליעזר יושב עם אבי הכלה המיועדת ודן עמו בעניין, אין טעם לומר לו שמלאך ה' כבר סידר את כל העניינים קודם-לכן, שהרי אז בתואל ייפגע, ויטען שכל המשא-ומתן מיותר. על מה יש לדון כאשר לדבריו המלאך כבר פעל ועשה הכול? מסיבה זו, אליעזר היה צריך 'לרכך' את ברכת אברהם, בצורה כזו שלא תפגע בבתואל. אליעזר מצטט את ברכת אברהם בפני בתואל בשינוי רב משמעות: "ישלח מלאכו איתך". אליעזר לא מזכיר "לפניך", אלא רק "איתך", לאמור: המלאך רק יעזור לך אך לא יסגור הכול מראש.
ובכל-זאת רמז אליעזר עניין זה בציינו שאברהם אמר לו כי המלאך "יצליח דרכך". הצלחה אמיתית היא ברכה אלוקית,כמו שנאמר אצל יוסף "ואשר הוא עושה ה' מצליח בידו". וכך גם כאן זכה אליעזר לברכה שהצלחתו לא תהיה אך ורק פועל יוצא של פעולותיו ומאמציו, אלא תבוא לגמרי מלמעלה. ולכן כששמע זאת בתואל השיב: "מה' יצא הדבר, לא נוכל לדבר אליך רע או טוב".
כוח זה של "עבדי אבות" ניתן גם ל"בנים", לכל אחד ואחד מעם-ישראל, אלא שלשם כך דרושים שני תנאים: א. להיות "עבדי אבות" שהאדם לא ירגיש את עצמו בעל מציאות אישית משל עצמו, אלא יתבטל לגמרי לקב"ה. אליעזר לא הציג את עצמו,כגון: שמי אליעזר מנכ"ל בית אברהם וכד', אלא פתח במילים "עבד אברהם אנוכי". קודם "עבד", אחר כך "אברהם", ורק בסוף "אנוכי". כלומר, אליעזר מייצג התבטלות מוחלטת, בבחינת עבד. כיון שהוא מצידו היה בהתבטלות מוחלטת והכיר בעובדה שההצלחה לא באה מכוחו, הוא אכן זכה להצלחה אלוקית הרבה מעבר ליכולות שלו.
ב. דרושה תפילה, כשם שהתפלל אליעזר, תפילה המבטאת את ההכרה שהאדם אינו סומך על כוחותיו-שלו, אלא הולך ופועל בכוחותיו של הקב"ה.
מספרים על שנים מגדולי החסידים, הרב מענדל פוטרפס והרב שמואל רייטשיק, שעבדו קשה כדי לגייס כספים עבור מוסד חינוכי. באחד הימים הם התרוצצו יום שלם במשרדים של אנשי עסקים, וביקשו מהם תרומות עבור המוסד החינוכי. אולם התרומות היו דלות באופן יחסי. בסוף היום הם היו עייפים ומותשים. ובכל זאת החליטו ללכת למשרד נוסף של איש עסקים גדול. הם נכנסו לחדר הקבלה וביקשו מהמזכירה להיפגש עם הבוס. היא אמרה שהבוס באמצע פגישה, ולכן עליהם להמתין בכורסאות. מדובר היה באנשים מבוגרים, שהיו מאוד עייפים, והכורסאות היו מאוד נוחות, ואחרי כמה דקות, נעצמו להם העיניים והם נרדמו. כאשר איש העסקים סיים את הפגישה, הוא יצא לחדר הקבלה וראה את הרבנים ישנים. הוא השאיר שיק למזכירתו ואמר לה שלא תפריע להם בשנתם, אלא תתן את השיק כאשר יתעוררו. לאחר שהתעוררו, אמרה המזכירה שבעל העסק יצא ומסרה להם את השיק. כאשר פתחו את השיק, ראו כי מדובר בתרומה גדולה במיוחד, הרבה יותר ממה שקיבלו באותו יום. פונה ר' מענדל ואומר לחבירו: נו! לאיזה משרד נלך "לישון" כעת!!… וזה המסר אלינו: כדי שנזכה לברכה והצלחה הרבה מעבר למעשה ידינו – נדרשת אצלנו ההכרה הפנימית שההצלחה באה משמים ולא ממעשה ידינו. אומנם אנו צריכים להשתדל, אבל ההצלחה היא מעבר להשתדלות. כאשר זו ההכרה, ההצלחה מובטחת. שבת שלום!
(עפ"י לקוטי שיחות כה)
